Vad ska man göra när man utsätts för utpressningsförsök?

Hej, jag har blivit utpressad på pengar av någon person i Filipinerna och hen hotar att jag ska ge pengar för annars så sprider hen ut en privat video på mig och jag behöver hjälp omedelbart

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för juridisk rådgivning!

I den mån du är utsatt för ett utpressningsförsök råder jag dig att polisanmäla detta snarast möjligt. Utpressning är ett allvarligt brott och polisen är den myndighet vilken är bäst lämpad att hjälpa dig vidare i din nuvarande situation. Polisen kommer att göra vad de kan för att utreda brottet utifrån omständigheterna i det aktuella fallet och kommer att informera dig om vad som kommer att hända härnäst. Information om hur du anmäler ett brott till polisen hittar du här. Information om vad som kommer att hända efter det att du har gjort din polisanmälan kan du hitta här.

I den mån du, därtill, vill ha hjälp av en jurist så kan du boka en tid med vår juristbyrå här. Du kan även kontakta oss via telefon för vidare rådgivning i ditt ärende.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10:00-16:00

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare