Vad ska man göra när en granne sätter upp lappar med anklagelser i trappuppgången?

Detta gäller inte mig utan en närståendes granne och alla i trappuppgången !

En äldre dam anklagar närståendes granne att ha kopierat hennes nyckel, gått in i lägenheten och stulit pengar, försökt mörda henne, hon skriver lappar om detta med närståendes grannes namn om detta och hänger upp i trappuppgången så alla kan läsa ... hon skickar även brev och sms till närståendes alla grannar och anklagar med namn . Hon lägger skräp i stora påsar utanför dörren och i brevlådan , ja detta är bara en bråkdel av vad som händer ... Närståendes granne är förtvivlad och mamma tycker det är väldigt otrevligt ! Så vad kan man göra åt saken ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din text om det rör sig om en bostadsrättslägenhet eller hyreslägenhet. Jag kommer i det följande att utgå från att lägenheten är en hyresrätt, men i det fall det är en bostadsrätt så ersätter du helt enkelt "hyresvärd" med "bostadsrättsförening" i mitt följande svar.

Trakasserier kan räknas som störningar
En boende ska i sitt nyttjande av en lägenhet se till att inte utsätta andra för störningar som försämrar bostadsmiljön på ett sätt som inte rimligtvis bör tålas av grannarna (12 kap. 25 § jordabalken). Att trakassera grannar på olika sätt kan omfattas av begreppet störningar, eftersom det rör sig om handlingar som försämrar bostadsmiljön.

Vad kan man göra?
Jag rekommenderar att ni vidtar följande åtgärder:

1. Dokumentera trakasserierna så gott det går. Ta bilder, spela in videoklipp eller ljudklipp, spara brev och sms. Bevis kan vara bra att ha om ni ska till polisen, hyresvärden och hyresnämnden.

2. Kontakta hyresvärden. Denne har ett ansvar att se till att trakasserierna upphör (12 kap. 25 § andra stycket jordabalken). Hyresvärden kan ge grannen en tillsägelse, men också säga upp grannen så småningom om trakasserierna ändå inte upphör (12 kap. 42 § punkt 6 jordabalken). Om hyresvärden inte gör något, får ni ta kontakt med hyresnämnden.

3. Polisanmäl grannen för ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken och förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken. Detta kan vara bra eftersom grannen eventuellt kan bli dömd för brott, men också för att en polisanmälan eller dom kan ha ett värde i form av bevis för att grannen faktiskt trakasserat.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare