Vad ska jag göra när hyresvärden inte agerar vid störningar eftersom de säger att det inte finns bevis?

Hej Lawline!

Jag har under 5 års tid trakasserats av en granne som står och skäller på mig från balkongen, väsnas och för oljud på alla möjliga tider, varit nere o slitit i mina dörrhandtag, anmäler mig till störningsjouren för ingenting och står och flinar åt mig samt pekar ut mig utomhus för sina vänner de gånger vi sett varann.

Jag har vänt mig till värden då detta började efter att jag gått upp och bett honom dämpa sig på ett mycket försiktigt sätt. (jag frågade snällt för att ej starta en osämja) varvid han blev vansinnig och drämde igen dörren med ett skrik om att ringa värden om jag stördes.

Sedan har det bara fortsatt med skrikande, vredesutbrott, han står utanför mitt dönster med en vän och skriker in och mycket annat. Värden gör ingenting, han får väsnas hur mycket han vill men om jag får nog och stampar tillbaka, får jag direkt en varning.

Värden menar de tar hans parti för att de inte har några bekräftade störningar från honom men de har från mig men jag står ju maktlös när störningsjouren vägrar rycka in vid hans många och enorma fester men gärna säger till mig för att jag stampade lite då jag inte orkade oväsnet mer.

Jag har fått fly min lägenhet när han börjar, han kan hålla på i 21 timmar åt gången och blev till sist sjuk av stressen och höll på att gå bort i våras. Jag har heller en möjlighet att flytta, det råder bostadsbrist i min stad och jag har en snäv ekonomi så är illa tvungen att stanna.

Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rör det sig om störningar?
Med störning menas allt försämrar boendemiljön och som rimligen inte bör tålas när man bor i lägenhet (12 kap. 25 § jordabalken). Vad som utgör störningar är inte möjligt att heltäckande beskriva, men generellt kan man säga att trakasserier, och oljud som sker återkommande samt främst på nätter eller sena tider, oftast räknas som störningar. Utifrån det du beskriver skulle jag säga att det rör sig om störningar, men i slutändan är det hyresnämnden eller domstol som avgör detta.

Dokumentera trakasserierna
Eftersom hyresvärden påstår att denne inte kan agera eftersom det inte finns några bekräftade störningar från honom råder jag dig att först dokumentera personens trakasserier genom att systematiskt filma dessa med mobilen alternativt försöka få med oljuden på ljudinspelningar. När du dokumenterat tillräckligt för att kunna visa att det rör sig om regelbundna trakasserier och störningar ska du vända dig till hyresvärden med denna bevisning. Hyresvärden har då en skyldighet att varna hyresgästen samt se till så att störningarna och trakasserierna upphör (12 kap. 25 § andra stycket jordabalken). Om hyresgästen vägrar rätta sig efter varningarna kan personen i slutändan komma att vräkas (12 kap. 42 § punkt 9 jordabalken).

Vänd dig till hyresnämnden
Skulle hyresvärden ändå inte agera mot störningarna ska du vända dig till hyresnämnden. Samla gärna bevisning för tiden efter det att du påtalat störningarna för hyresvärden, så att du kan visa att de ändå fortsatt pågå utan att hyresvärden stoppat dessa. Hyresnämnden kan då förelägga hyresvärden att agera.

Vänd dig till polisen
Ett alternativ är också att polisanmäla händelserna. Utifrån det du beskriver skulle det kunna hamna under brottsrubriceringen ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare