FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/04/2016

Vad ska ingå i bodelningen?

Hej!

Min man och jag separerades förra året, hade betänketid på 6 månader. Vi sålde huset och delade på summan. Jag köpte bostadsrätt och han ett nytt hus. Nu blev vi ihop igen innan betänketiden löpte ut och bor nu ihop igen. Jag flyttade in i hans hus. Alltså ingen skilsmässa. Nu vill vi skilja oss igen, då vi ramlade tillbaks i gamla mönster. Vi har 3 gemensamma barn 9-18 år.

Frågan är nu om jag flyttar får jag nån rätt till pengar av hans hus eller blir jag på "bar mark"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad jag kan förstå av er fråga så genomgick du och din man aldrig någon skilsmässa vid första separationen, ni har alltså varit gifta hela tiden. Då ni nu ska genomgå en skilsmässa ska ni följa reglerna om bodelning som finns i äktenskapsbalken(förkortas ÄktB)(den finner du här). Enligt 10 kap. 1 § ÄktB ska det som är giftorättsgods ingå i bodelningen, detta ska ni sedan dela lika. Giftorättsgods består av allt som inte är enskild egendom, detta framkommer av 7 kap. ÄktB. Om du och din make inte avtalat om annat, eller kommer överens om annat, ska då även huset och bostadsrätten ingå i bodelningen. Att ni bott på varsitt håll under ert äktenskap samt köpt och sålt egendom innebär inte att en bodelning ska utföras annorlunda.

Sammanfattningsvis innebär detta att alla egendom, som inte är enskild enligt äktenskapsförord eller testamente, ska ingå i bodelningen. Man kan säga att er tidigare separation inte påverkat hur bodelningen ska utföras.

Behöver du hjälp med bodelningen kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på just familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare