FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/07/2018

Vad ska en förälder göra för att få ett engelskt avgörande om underhåll verkställt i Sverige?

Hej,

Jag och min fd man skilde oss i vårt dåvarande hemland England, en domstols beslut togs vad gällande hans underhålls bidrag. Skilsmässan genomfördes i England och Engelsk domstol (vi är bägge svenska medborgare) då vi hade bott där i ca 10 år och utflyttade från Sverige.

Nu har jag återvänt med barnen till Sverige och min fd beslutade sig för att flytta till Italien. Min man vill nu inte betala något underhåll till det barn som är minderårig. Han har inte sedan vi flyttade hit betalat den summa som det står i domstols beslutet och nu som sagt vill han inget betala.

Han har ett välbetalt jobb med en inkomst extremt mycket högre än min. Jag har barnet samt vår 20-åriga son boendes hos mig och dom träffar sin pappa ca 3-4v totalt per år.

Hur ska jag gå tillväga för att få honom att betala och gäller ett Engelskt domstols beslut i Sverige?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En dom eller beslut som har meddelats i ett EU-land ska erkännas i Sverige. England är fortfarande och var vid tiden för domen/beslutet medlemmar i EU, domen ska alltså erkännas här. Detsamma gäller dess verkställbarhet. Den engelska domstolens avgörande i ert fall kan alltså verkställas i Sverige. (art 17 Underhållsförordningen, här)

För att få avgörandet verkställt ska du ansöka om det hos Försäkringskassan. Myndigheten är skyldig att hjälpa dig med ansökan och sedan skicka den till motsvarande myndighet i Italien. Här hittar du kontaktuppgifter till Försäkringskassan.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Behöver du mer omfattande hjälp är du varmt välkommen att boka tid hos vår juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare