Vad regleras i lag gällande att slå samman två bostadsrätter till en.

Min son och hans flickvän vill köpa grannlägenheten och öppna en dörr mellan lägenheterna. Väggen är inte bärande. Fråga: Kan brf kräva att lägenheterna görs om en juridisk enhet. Vi vill att de kvarstår som två juridiska enheter och kan tänka oss att skriva ett avtal med föreningen.

Jag har tagit på mig "projektledar-rollen" och mailar därför för deras räkning.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till oss med denna fråga.

Bostadsrättslagen (1991:614) reglerar hur bostadsrätter ska skötas och vilka lagliga krav som ställs på en sådan.
Den meddelar bostadsföreningens rättigheter och skyldigheter i kap 9, där det även meddelas att skötseln av bostadsrättsföreningen ska anges i stadgarna. Lagen ställer ett lägsta krav på vad som ska anges i stadgarna. Det är dock bostadsföreningen själv som bestämmer hur regleringen kring bostäderna ska skötas.

Reglerna kan därför vara väldigt olika i olika föreningar, men det som kan vara gemensamt är att större förändringar i bostadsområdet ska lämnas för beslut till föreningen. Vissa beslut kan fattas av styrelsen självt och andra måste fattas genom föreningsstämma, där medlemmarna ges rösträtt i frågan.

Om inte er fråga behandlas i stadgarna så kontaktar ni bara styrelsen för att se hur de resonerar i frågan.

Jag vet att det har förekommit ombyggnationer på detta vis, där två lägenheter slå samman genom en öppning. Lägenheterna har då behållits som två enheter med ett avtal om att när någon av lägenheterna säljs ska detta återställas av yrkeskunnig där ägarna till lägenheterna står kostnaden. Men det var som sagt den föreningen som beslutade detta. Det finns dock inga lagregler som reglerar detta utan det är upp till varje förening att besluta.

Hoppas ni kommer överens med föreningen om er spännande lösning.

Jennie NilssonRådgivare