Vad krävs för att man ska få ha en inneboende?

Hej

Om man har två bostäder och delar sin tid mellan dessa, är det tillåtet att skaffa en inneboende för ena bostaden för att få hjälp med hyran även om man bara bor i bostaden 2 dagar i veckan och därmed inte är folkbokförd på denna adress? Vad är reglerna kring detta? Är det tillåtet?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om jag förstå din fråga rätt vill du veta om du får ha en inneboende i din hyresbostad som du bor i två dagar per vecka.

Inneboende eller andrahandsuthyrning?

Enligt 12:41 Jordabalken (1970:994) får en hyresgäst ha inneboende om det inte medför men för hyresvärden. Det är något oklart vart gränsen går mellan vad som kan klassas som en inneboende och vad som utgör andrahandsuthyrning. Om det ses som andrahandsuthyrning krävs din hyresvärds godkännande alternativt ett tillstånd från hyresnämnden annars är uthyrningen otillåten.

För att du ska kunna ha en inneboende krävs det att det är din fasta bostad eller att du använder bostaden som ett nödvändigt bostadskomplement. Eftersom bostaden inte är din fasta bostad blir frågan om det kan ses som ett nödvändigt bostadskomplement. Det krävs att du använder bostaden i samband med arbete eller studier och att du bor i lägenheten 2–3 dagar i veckan alternativt 80-100 dagar per år. Bostaden måste även ligga utanför pendlingsavstånd från din fasta bostad. Om dessa kriterier är uppfyllda räknas din bostad som ett nödvändigt bostadskomplement och då är det tillåtet för dig att ha en inneboende.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare