FrågaAVTALSRÄTTGåva27/07/2018

Vad krävs för att fastighetsgåvobrev skall vara giltigt?

Om ett gåvobrev inte innehåller datum eller ort är det då giltligt? Min bror har fått 2 fastigheter av min mor ,som inte ska räknas som förtida arv. Min mor var senil och sa till mig att hon inte gett bort något. Gåvobrevet är bevittnat av min brors vän och en släkting till oss. Värderingen av de 2 fastigheterna är 2,3 miljoner. Jag blev aldrig underrättad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Du skriver i din fråga att din senila mor skänkt bort två fastigheter till din bror. Jag kommer att utgå ifrån att du vill veta vad som krävs för att gåvobrevet varmed fastigheten skänktes bort skall vara giltigt. Jag kommer också att anta, att du har rätt för dig då du säger att gåvan inte skall räknas som förskott på arv. Sist men inte minst utgår jag ifrån att du inte undanhållit några väsentliga detaljer i din fråga.

Ort och datum krävs inte för att gåva av fastighet skall vara giltig

Regler om gåva av fastighet finns i jordabalkens fjärde kapitel. I 4 kap 29 § JB stadgas att de formregler som finns i 4 kap 1 § JB äger motsvarande tillämpning vid gåva.

I 4 kap 1 § JB uppställs vissa krav för att en gåva av fastighet skall vara giltig. För att en gåva av fastighet skall vara giltig, krävs

1) att det upprättas en skriftlig gåvohandling (gåvobrev), 2) att såväl gåvogivare som gåvotagare skriver under gåvobrevet, 3) att gåvobrevet innehåller en uppgift om köpeskillingen (som ju är noll i det här fallet) och 4) att gåvobrevet innehåller en förklaring att fastigheten (som alltså måste specificeras) överlåtes på gåvotagaren.

Alla krav måste vara uppfyllda för att gåvan skall vara giltig. Brister det i någon del är gåvan ogiltig (4 kap 1 § tredje stycket JB).

Av det ovan anförda följer, att det inte finns något krav på att ort eller datum anges i gåvobrevet för att gåvan skall vara giltig. Svaret på din fråga är alltså att varken ort eller datum är ett krav för att ett gåvobrev kan vara giltig.

Gåvan kan möjligen vara ogiltig redan på annan grund

Jag vet inte alla omständigheterna i ditt fall. Icke desto mindre, får det faktum att din mor skänkte bort en fastighet då hon var senil mig att ana oråd.

Enbart det faktum att köpet uppfyller formkraven i jordabalken innebär inte per automatik att det är giltigt. I avtalslagen vissa tvingande regler rörande rättshandlingar, som gäller också vid gåva av fastighet.

I 31 § AvtL stadgas t.ex att rättshandlingar som tillkommer genom ocker - d.v.s, genom att någon utnyttjar någon annans oförstånd eller lättsinne för att gynna sig själv och missgynna den andre - inte gäller. Utan att veta omständigheterna i ditt fall är det omöjligt för mig att göra en närmare bedömning om ocker eller svek förekommit; tänk dock som sagt på att det finns vissa tvingande regler som går in för att skydda människor som inte riktigt vet vad de själva gör.

Sammanfattning

För att en gåva av fastighet skall vara giltig uppställs en rad formkrav. Det krävs dock inte att varken ort eller datum anges i gåvobrevet för giltighet. Omständigheterna du beskriver i din fråga framstår dock spontant som besvärande, och det är inte helt omöjligt att gåvan är ogiltig på annan grund, t.ex p.g.a svek eller ocker.

Du är självfallet välkommen att höra av dig med fler frågor om det skulle behövas.

Lyckönskningar och hälsningar

Johannes NorrmanRådgivare