FrågaAVTALSRÄTTGåva29/04/2024

När fullbordas en gåva?

Hej! Har som gåva fått ett ljudsystem till min dator av min pappas kompis, har frågat flera gånger om bekräftelse för att försäkra mig om att gåvan är kravlös och att gåvan är just en gåva. Personen har svarat ja och dessa konversationer har jag sparat men det är inte jag som har kvittot utan han har det. Så min fråga är, kan han genom att ha kvittot kräva att få gåvan tillbaka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan.

Som jag tolkar din fråga har du fått ett ljudsystem i gåva. Gåvogivaren har dock kvar kvittot och du undrar ifall denna med hjälp av kvittot kan kräva tillbaka gåvan.

När fullbordas en gåva?

En gåva fullbordas när den kommer i mottagarens besittning. Besittning är ett komplicerat rättsligt begrepp, men något förenklat kan man säga att gåvan är i din besittning när du har rådighet över den, det vill säga när du har din i din hand och kan råda över den. När gåvan är fullbordad så kan den inte längre krävas tillbaka utan då står sig den benefika handlingen.

Hur blir det i din situation?

Eftersom du har fått ljudsystemet i din hand och numera har den hemma hos dig har du besittning över ljudsystemet. Gåvan är därmed fullbordad och gåvogivaren kan inte längre kräva tillbaka den.

Du kan läsa här för men information om gåvor.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare