Vad kan styrelsen göra åt en störande granne i en bostadsrättsförening?

Hej, Vi är en Bostadsrättsförening på en liten ort med ca 20 lgh. Vi har en granne som under 1 1/2 år upprepande ggr stör grannar med sina fester. Vad kan vi i styrelsen göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av bostadsrättslagen (BRL)

Hur får en bostadsrättshavare använda lägenheten?

När en bostadsrättshavare använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (7 kap 9 § BRL).  Vid bedömningen av vilka störningar som måste accepteras får man söka stöd i den allmänna uppfattningen om vilka störningar grannar ska behöva tåla. Att en bostadsrättshavare har en fest vid ett enstaka tillfälle är således något man som granne kan tänkas behöva tåla. Men att en granne har fester som stör upprepade gånger är något som talar för att det utgör en sådan störning som inte skäligen bör tålas.

Många bostadsrättsföreningar har särskilda ordningsföreskrifter till exempel om vad som gäller för ljud efter en viss tidpunkt. En bostadsrättshavare är skyldig att följa de regler som föreningen meddelar (7 kap 9 § 3 men BRL).

Vad kan styrelsen göra?

Om störningar förekommer från en bostadsrättshavare ska styrelsen ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och, om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna (7 kap 9 § 2 st BRL). Om en bostadsrättshavare inte vidtar rättelse efter tillsägelse och störningarna fortsätter kan föreningen vara berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning (7 kap 18 § 5p BrL).

Som svar på din fråga får en bostadsrättshavare inte utsätta sina grannar för störningar som omfattas av lagen. När styrelsen bedömer att sådana störningar föreligger är styrelsen skyldig att agera genom att ge en tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra samt underrätta socialnämnden.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar

Linnea BrundinRådgivare