Vad kan man göra om ens granne röker utomhus, vilket innebär en störning?

Hej! Jag har en granne som regelbundet röker hasch (eller något liknande) på sin balkong som når till vår balkong. Grannen bor på bottenvåningen och vi bor två våningar ovanför. Det blir jobbigt när man på sommaren vill njuta av sin egna balkong och måste stå ut med lukten som ibland kommer in i vår lägenhet genom ventilationen, öppet fönster etc. Vi har kontaktat vår hyresvärd som meddelade oss att de inte kan göra något åt det i och med att grannen får röka på sin balkong (vi meddelade att det rörde sig om droger och inte vanliga cigarretter...). Är det sant att de inte kan göra något åt det? Tänker då i jordabalken 12 kap. 25 § ska hyresgästen (grannen) se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Det tyder då att hyresvärden visst kan göra något? Kan man göra något åt det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att er granne regelbundet röker hasch eller liknande på sin balkong, vilket stör er som bor ett par våningar ovanför. Ni har meddelat er hyresvärd, som meddelade  att de inte kan göra något åt det i och med att grannen får röka på sin balkong. Du undrar nu om ni kan göra någonting för att grannen ska sluta att röka på balkongen. Jag utgår från att ni bor i en hyresrätt, då nu nämner att ni talat med er "hyresvärd".

Den reglering som aktualiseras är den så kallade "Hyreslagen" i Jordabalken (JB) 12 kap

Störningar i hyresrätt som skäligen inte bör tålas

Som du nämner i din fråga, är utgångspunkten att den som bor i en hyresrätt ska se till att inte utsätta sina grannar för störningar som är hälsofarliga eller som inte skäligen bör tålas, i enlighet med JB 12 kap 25 §. Om en sådan störning förekommer, ska hyresvärden genast se till att störningen upphör. Detta i enlighet med samma lagrum, JB 12 kap 25 §. Det är hyresgästen som ska visa på att störningen är så pass omfattande att det är en störning som är hälsofarlig eller som inte skäligen bör tålas.

Domstolspraxis

I tidigare avgöranden av domstolen har det slagits fast att den som bor i ett flerfamiljehus, måste tåla att tobaksrök från grannen kommer in om dörrar eller fönster står öppna (Svea Hovrätt avd. 16, mål nr ÖH 1010-02 samt Svea Hovrätt, mål nr ÖH 9849-10). Domstolen har funnit att det inte är rimligt för varken grannen i fråga eller  hyresvärden att vidta åtgärder för att beivira störningen.

Däremot kan det utgöra en sådan störning som faller under JB 12 kap 25 § om röken tränger sig in när fönstrena är stängda, och således kan hyresvärden vara tvungen att vidta åtgärder, efter hyresgästens klagomål.

Min rekommendation till er

Jag rekommenderar er att kontakta er hyresvärd igen, och visa på att störningen är omfattande. Det finns även en möjlighet för er att kontakta er kommuns miljöenhet, som kan ställa krav på fastighetsägaren att undersöka och eventuellt åtgärda problemet.

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare