Vad kan man göra om bostadsrättsstyrelsen inte samtycker till uthyrning av egen bostadsrätt?

Hei,styrelsen har nektar andrahands uthyrning.Vad kan jag gjöra? Email från styrelsen:Styrelsen avslår din ansökan om att hyra ut i andrahand pga dessa anledningar: - Det är inte tillåtet att hyra ut tillsvidare; - Medlemmen är bosatt i Norge och har varit det en längre tid, lägenheten har varit uthyrd i flera år och vi ser inte någon återkomst i framtiden. - ”Under hälsoutredning” i flera år utan underlag är för styrelsen inget giltigt skäl. Styrelsen föreslår att du säljer bostadsrätten. Vänliga hälsningar,   Jelena Somi |  Förvaltningsassistent  Med vänlig hälsning Aleksandra Hitrov

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar informationen i din fråga som att du har en bostadsrätt i Sverige som du redan har hyrt ut i några år, och att du under uthyrningstiden har varit bosatt i Norge och fortfarande bor i Norge. Det är utifrån dessa omständigheter som jag kommer att besvara din fråga.

Vilken lag gäller i ditt fall?

När du hyr ut din bostadsrätt, så gäller bostadsrättslagen (BRL). Det är bland annat i BRL som regler om andrahandsupplåtelse och tillstånd regleras.

Huvudregeln är samtycke

För att du ska kunna få hyra ut din bostadsrätt till en hyresgäst måste du få ett samtycke från styrelsen (7:10 1 st. BRL). Kravet på samtycket gäller oavsett vilket ändamål som uthyrningen gäller. Du kan förlora din bostadsrätt, om du hyr ut utan samtycke (7:18 BRL). Du behöver dock inget samtycke, om du hyr ut en del av din bostadsrätt (7:10 1 st. BRL). Men det förutsätter att du faktiskt också använder din bostadsrätt, annars måste du ha samtycke (NJA 2001 s. 241 I och II).

Vad kan du göra om styrelsen inte samtycker till andrahandsupplåtelsen?

Om styrelsen inte samtycker får du ändå hyra ut din bostadsrätt, men då krävs ett tillstånd från hyresnämnden. Hyresnämnden måste i princip ge dig tillstånd, om du har skäl för att hyra ut din bostadsrätt och om styrelsen inte har en befogad anledning att vägra ge dig samtycke (7:11 BRL). Skäl för uthyrning är generösa än tidigare (prop. 2013/14:142 s. 12), men dina skäl att hyra ut väger mindre med tiden som du har hyrt ut. Är det nämligen så att du egentligen saknar anknytning till din bostadsrätt, till exempel för att du har hyrt ut under en lång tid, så finns det få skäl till att du ska få hyra ut då det kan ses som att du vill tjäna pengar, och hyresnämnden kan då neka tillstånd. Hyresnämnden måste dock alltid ta hänsyn till din faktiska situation och anledning till att du vill hyra ut. Hyresnämnden tittar då på dina personliga förhållanden, villkoren i bostadsrättsföreningens stadga, hur länge du har hyrt ut och hänsyn till föreningen beaktas också. Ju längre du har hyrt ut, desto mer kommer hyresnämnden att ta hänsyn till föreningens anledning att vägra ge dig samtycke (prop. 2002/03:12 s. 71 och prop. 2013/14:142 s. 23).

Att du är under hälsoutredning och har varit det under ett antal år kan vara ett skäl för hyresnämnden att ge dig tillstånd, men det kommer nog krävas att du styrker ditt påstående med intyg. Å andra sidan har du hyrt ut länge och styrelsen anser att du inte kommer att använda lägenheten under en överskådlig framtid, vilket talar för att tillstånd inte kommer att lämnas. Som du hör är det väldigt svårt att avgöra, om hyresnämnden kommer att ge dig tillstånd. Rättsläget är oklart och det kommer bero på just dina förhållanden med mera.

Avslutande ord och min rekommendation

Du måste ha ett samtycke av föreningen, annars riskerar du att förlora din bostadsrätt. Du behöver dock inte samtycke, om du hyr ut en del av din bostadsrätt, men det kräver dock att du också använder bostadsrätten. Vägrar styrelsen att ge dig samtycke kan du alltid söka ett tillstånd av hyresnämnden. Du måste dock ha ett skäl och föreningen ska inte ha en befogad anledning att motsätta sig uthyrningen. Hyresnämnden kommer att titta på dina personliga förhållanden, den tid som du har hyrt ut, villkoren i stadgan och hänsyn till föreningen kommer dessutom att tas. Rättsläget är oklart och det är svårt att säga om du kommer att få ett tillstånd.

Du måste ha ett tillstånd för att få hyra ut, och jag kan försiktigt rekommendera att du ansöker om ett sådant tillstånd, särskilt om du får medicinsk vård eller dylikt och dessutom kan styrka detta. Det finns dock en risk att du kommer behöva lämna in medicinska intyg till hyresnämnden, vilket är förstås känsliga uppgifter. Jag kan dock inte uttala mig om vad som kommer att hända med din tillståndsansökan, men det kan nog finnas en möjlighet för dig att få ett tillstånd.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp med att driva ditt ärende hos hyresnämnden. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare