Vad kan jag som hyresgäst göra när mina grannar stör mig under nätterna?

Hej jag har en fråga. Jag bor i ett hyreshus. Jag har grannar som bor ovanför mig och dem låter sitt barn på 1 1/2 år springa fram och tillbaka mitt i natten. Klockan är nu 24.00 och barnet är fortfarande uppe och springer och leker och det dunsar i vårt tak. Lite då och då kastar barnet hårda saker i golvet mitt i natten också och föräldrarna bryr sig inte. Är detta okej? Jag har förut försökt prata med dem om att det bör vara tyst efter 22. 00 men då blev jag utskälld av dem. Jag är förtvivlad och kan inte koppla av av och gå ner i varv och lägga mig i rimlig tid och somna pga detta. Jag behöver få hjälp med om detta är okej eller om det finns åtgärder jag kan vidta. Har pratat med hyresvärden och dem säger att jag ska ringa till störningsjouren men problemet är att just då kanske det är tyst då det kan vara tyst en halvtimme sen börjar det igen. Tacksam för hjälp i detta. Hälsn Kerstin

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad du kan göra då dina grannar stör dig under nätterna. Du har försökt tala med dem, men det har inte medfört någon förbättring.

Den reglering som aktualiseras är den så kallade Hyreslagen i 12 kap i Jordabalken (JB)

Störningar i hyreslägenhet

Vid användningen av hyreslägenheten får inte hyresgästen störa sina grannar i omgivningen. 12 kap. 42 § 1 st. 6 p. JB ska läsas tillsammans med 12 kap. 25 § JB. I 12 kap. 25 § 1 st. JB framförs att när hyresgästen använder bostadslägenheten ska denne bl.a. bidra till att:

- De som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som skäligen inte bör tålas.

Vad som menas med omgivningen är de som bor samma hus eller hus intill. Exempel på störningar i boendet är nedskräpning, höga ljud i form av t.ex. musik och skrik,  våld, hot eller aggressivt beteende. När en bedömning om en störning skäligen inte bör tålas finns jämför aktuell störning med vad som, i den allmänna  uppfattningen, måste accepteras av den som bor i ett flerfamiljshus. Det är vanligt förekommande att de som bor i ett flerfamiljshus upplever lindriga störningar. En hyresgäst måste alltså acceptera vissa lindriga störningar i ett flerfamiljshus. Som exempel nämns att lekande barn kan störa sömnen för en granne som jobbar natt och sover dagtid. Denna typ av störning är då acceptabel.

Tillsägelse vid störningar

Om det förekommer störningar i en hyreslägenhet ska hyresvärden i första hand ge hyresgästen tillsägelse. Hyresvärden ska se till att störningarna upphör omedelbart. Störningarna ska även anmälas till socialnämnden i kommunen om hyresgästen är en bostadshyresgäst (12 kap. 25 § andra stycket JB).

Förverkande av hyresrätt

Ifall hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelsen har hyresvärden  rätt att förverka hyresrätten. Det betyder att hyresvärden får säga upp hyresavtalet direkt (12 kap. 42 § 3 p. JB).

Rekommendation till dig

Min rekommendation till dig är således att tala med hyresvärden igen och framföra de aktuella regleringarna ovan. Hyresvärden har sedan ett antal åtgärder som denna kan vidta, i enlighet med ovan. Hyresvärden ska verka för er hyresgästers välmående, och bör således vidta dessa åtgärder vid behov.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare