Vad kan jag göra om jag blivit uppsagd från mitt vikariat?

Hej har nyligen blivit uppsagd från ett vikariat jag hade nu i sommar som svetslärare. Undrar vad jag har för rättigheter? Det är ett jobb mellan studier som påverkar min ekonomi och undrar vad man kan göra.

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att detta skapar problem för dig men jag ska försöka redogöra för vad som gäller så tydligt som jag kan. Eftersom du anger att du har blivit uppsagd från ditt vikariat kommer jag utgå från att din anställning har sagts upp i förtid.

Som huvudregel kan ett vikariat inte sägas upp i förtid då det löper mellan två datum och därmed gäller mellan dessa datum. Det finns dock två möjligheter att avsluta ett vikariat i förtid – antingen genom att skriva in i anställningsavtalet att anställningen löper "… dock längt till och med [datum]" eller genom att parterna gemensamt kommer överens om uppsägning. I båda fallen gäller normalt en uppsägningstid på en månad, antingen enligt kollektivavtal eller lagen om anställningsskydd (11 § LAS).

Om det inte har skrivits in något särskilt i anställningsavtalet gällande rätt till uppsägning så gäller som utgångspunkt att avtalet ska hållas. Görs inte detta av någon av parterna riskerar de att behöva betala skadestånd på grund av avtalsbrott.

Ett vikariat kan dock även avslutas på allmänna avtalsrättsliga grunder, exempelvis på grund av svek eller oskäliga avtalsvillkor (se tredje kapitlet i avtalslagen).

Sammanfattning

Ett vikariat kan som huvudregel inte sägas upp i förtid, såvida inte det har skrivits in något särskilt i anställningsavtalet, parterna kommer överens om det eller allmänna avtalsrättsliga grunder finns för uppsägning.

Om rätt till uppsägning finns med grund i det jag nyligen skrivit, så gäller troligen en uppsägningstid på en månad, antingen enligt LAS eller kollektivavtal. Om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen rekommenderar jag dig att läsa den först, eftersom denna kan ange bestämmelser som gäller före lagen (2 § LAS).

Om din arbetsgivare inte har tagit hänsyn till vad jag ovan angett så kan du ta tvisten vidare till domstol och yrka på skadestånd.

Min rekommendation

Om du behöver mer hjälp med din fråga rekommenderar jag dig att kontakta ditt fackförbund, om du är medlen i en sådan. Alternativt kan du boka tid med en av våra kunniga jurister för rådgivning och hjälp med att eventuellt driva vidare frågan till domstol.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Om inte är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen. Jag hoppas allt löser sig för dig.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare