Vad kan jag göra om hyresgästen inte flyttar ut i tid?

Hej,

Jag har hyrt ut min bostadsrätt till ett par. Nu de senast två veckorna bor bara killen kvar.

Jag har fått reda på att det finns knark i lägenheten och polisen har även vart där och gjort en rassia. Nu har jag meddelat honom att detta är inte okej enligt vårt avtal och han ska flytta ut den 29/12. Vilket jag även bad honom skicka ett sms om så jag har det skriftligt. Jag har fått sms.

Vad gör jag om han inte väljer att lämna lägenheten den 29/12?

Jag hyr även ut lägenheten möblerad, vad händer om detta är trassigt, kommer även behöver göra en sannering. Killen som bor i lägenheten nu är redan hos kronofogden så kommer troligen aldrig få pengar av honom för att reparera det som är förstört.

Jag har även vart i kontakt med jourförundersökningsledaren i området som säger att jag bara kan ta över lägenheten när han lämnar nycklarna. Om det finns knark ska jag kontakta dom då. Ska man göra så här?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du undrar vad du kan göra om hyresgästen inte flyttar ut i tid, samt vad som gäller om hyresgästen vanvårdat lägenheten. Regler om hyra finns i 12 kap. jordabalken (JB). Regler om avhysning finns i lag om betalningsföreläggande och handräckning.

Vad kan jag göra om hyresgästen inte flyttar ut i tid?

Om hyresgästen inte flyttar ut i tid kan du ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten (3 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). I ansökan ska du som sökande ange grunden för ditt yrkande, samt närmare utveckla grunden för yrkandet (10 och 14 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Det kostar 300 kr att ansöka om avhysning. Du kan läsa mer om avhysning på Kronofogdemyndighetens hemsida här.

Vad kan jag göra om hyresgästen vanvårdar lägenheten?

Hyresgästen ska vårda lägenheten och tillhörande möbler under hyrestiden (12 kap. 24 § första stycket JB). Hyresgästen har alltså en skyldighet att vårda lägenheten och de möbler som ingår i hyresavtalet. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommit genom hyresgästens vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon i hushållet (12 kap. 24 § första stycket JB). Om hyresgästen orsakat skador på möblerna är han således skyldig att ersätta skadorna.

Hoppas detta var svar på frågan, annars får du gärna återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare