Vad kan en hyresgäst göra åt störningar från grannar under nattetid?

Hej. Jag har en fråga om mina rättigheter som hyresgäst, det är ett privatägd bolag.

Nu är det så hör att mina grannar ovanför gör stör så myclet att jag inte kan sova om nätterna. Det är en ensamståemde mor som bor dår med sin dotter. Det är dottetn aom har rummer ovanför mitt sovrum, och hon har pojkvännen där på nätterna. Det sjumgs och stampas i golvet. Har försökt prata med mamman men hon slår ifrån sej och säger att dom gör ingenting och är tysta. Jag har pratat öed hyresvärden men dom vill inte hjälpa.

Vad kan jag göra? Jag måste få hjälp med det här, jag måste få sova.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av 12 kap i jordabalken (JB).

Som hyresgäst ska du inte behöva utsättas för störningar

Vid användningen av sin lägenhet ska hyresgästen se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (JB 12 kap. 25 § första stycket). Detta innebär alltså att du, som bor i din grannes omgivning, inte ska behövas utsättas för störningar. Vid bedömningen av vilka störningar som får accepteras gäller den allmänna uppfattningen om vad som bör tålas och inte. Detta innebär att det inte går att ta hänsyn till människor som är känsligare än normalt vilket till exempel kan vara nattarbetare. Vanliga exempel på störningar är nedskräpning, störande ljud i form av till exempel musik, skrik, aggressivt beteende eller liknande. Att till exempel musik eller skrik förekommer på nattetid är givetvis mer besvärande än att det sker på dagtid. Kravet på god bostadsmiljö förutsätter att någorlunda normalt sömnmönster kan upprätthållas. Du skriver att dina grannar stör dig i form av att de sjunger och stampar i golvet under nattetid vilket du rimligen inte ska behöva tåla.

Du kan vända dig till hyresnämnden

Du skriver att du redan har försökt prata med din granne utan vidare framgång. Eftersom det förekommer störningar som påverkar dig under nattetid ska hyresvärden uppmana dina grannar att sluta med det störande beteendet (JB 12 kap. 25 § andra stycket). Då du redan har kontaktat din hyresvärd utan att få hjälp skulle jag vilja rekommendera dig att vända dig till hyresnämnden. Det är en domstolsliknande nämnd som medlar i tvister mellan hyresvärd och hyresgäst. Mer information om hur du ansöker om att hyresnämnden ska ta upp ditt ärende finns här.

Du kan även gå med i hyresgästföreningen

Jag skulle även vilja tipsa dig om att du skulle kunna gå med i hyresgästföreningen (om du inte redan är medlem). Medlemsavgiften är 85 kr/månaden och du får bland annat hjälp med juridisk rådgivning, biträde och stöttning. Du kan läsa mer om föreningen här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och jag önskar dig all lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare