Vad innebär en uppsägning av en hyreslägenhet?

Vad innebär det att blivit uppsagd från sin hyresrätt, med motivering privat bruk. Får någon annan bo där då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En uppsägning av en hyreslägenhet innebär att hyresförhållandet upphör att gälla. Hyresförhållandet kan upphöra att gälla med omedelbar verkan (vid förverkan av kontraktet) eller efter en viss uppsägningstid. När hyreskontraktet har upphört att gälla är man skyldig att flytta.

Svaret på din fråga är alltså att om din hyresvärd har sagt upp ditt hyresavtal så innebär det att hyresförhållandet ska upphöra att gälla. Jag förstår dock inte riktigt vad hyresvärden menar med sin motivering ''privat bruk''. Det kan dock vara så att hyresvärden har sagt upp ditt hyresavtal, trots att du har rätt att bo kvar. I sådana fall skulle jag råda dig att prata med hyresvärden och sedan även hyresnämnden.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare