Vad innebär brev från hyresvärden om "klagomål om störningar"?

Jag fick i veckan ett brev från min värd som kallades "klagomål om störningar". Grannen ovanför har klagat på att vi låter för mkt från tidig morgon till sen kväll. Efter möte med värd + granne så tror jag att hen framstod som överkänslig då det vederbörande stör sig på är allt ifrån hostningar till att min dotter inte vill ta på sig overall.

Min fråga gäller egentligen det här brevet. Är det samma sak som en prick och kan det försvåra för oss i framtiden vid flytt eller dylikt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt den s.k. hyreslagen (12 kap. jordabalken, JB, du kan hitta den här) så har hyresgästen en skyldighet att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB). Sådant kan t.ex. innebära att föra oljud eller spela hög musik sent på kvällen/natten, till den grad att det t.ex. påverkar de andra hyresgästernas sömn eller dylikt. Normalt "oljud" får alltså tålas, t.ex. att man hör genom väggarna att folk pratar och rör på sig, framförallt på dagen då det får anses vara normala störningar som förekommer i bostadshus.

Om det förekommer störningar i boendet så ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse att se till att störningarna upphör (12 kap. 25 § andra stycket JB), detta eftersom att hyresrätten inte kan sägas upp på grund av störningar om inte hyresvärden har gett hyresgästen en tillsägelse och möjlighet att rätta sig (förutom när det rör sig om allvarliga störningar, då kan avtalet sägas upp direkt, 12 kap. 25 § tredje stycket JB).

Avseende vad du har beskrivit så låter det som att det dock inte finns omständigheter som utgör "störningar i boende", eftersom det du beskriver (hostningar och att barnen låter) tycks vara sådant som skäligen får tålas. Det skulle därmed, trots tillsägelsen, inte finnas någon grund för uppsägning eftersom det inte förekommit störningar av sådant slag som krävs. Det kan ju mycket väl vara så dock att hyresvärden inte har en tanke på ev uppsägning, då hen kanske förstår att det inte rör sig om störningar av sådan art. Det är möjligt att brevet skickades ut mest för att göra dig uppmärksam på att klagomål har framförts från annan hyresgäst om störningar. Jag vet inte exakt vad som stod i brevet så jag har svårt att uttala mig vidare om dess innebörd, annat än att det inte bör kunna ligga till grund för framtida uppsägning och vad jag kan utläsa från den information du lämnat så ska det inte ha någon innebörd vid framtida flytt.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga till oss här på Lawline, eller kontakta en av våra verksamma jurister här.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare