FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/09/2018

Vad ingår i oförrättat bo?

Ingår tex. sommarstuga, bilar ?

Eller är det bara där vi är folkbokförda tex. bostadsrättslägenhet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om situationen då två personer är gifta eller sambor och att en bouppteckning ska förrättas på grund av skilsmässa/separation eller att någon av personerna har avlidit. Bestämmelser finns då i Äktenskapsbalken (ÄktB) för makar och handlar det om sambor gäller reglerna i Sambolagen (SamboL).

Utgångspunkten i äktenskap är att all egendom ingår i bodelningen
I bouppteckning och bodelning mellan två makar ingår all egendom de båda äger som inte är enskild egendom (ÄktB 10 kap. 1 + 7 kap. 1 §). Enskild egendom är egendom som har undantagits bodelningen genom äktenskapsförord, testamente eller liknande (ÄktB 7 kap. 2 §). Har ingen av er egendom undantagits ska allt ingå, det vill säga både bostadsrättslägenheten, sommarstuga, bilar o.s.v. Personlig egendom som t.ex. kläder får ni däremot undanta (ÄktB 10 kap. 2 §).

För sambor ska bara samboegendom ingå i bodelningen
Bodelning mellan sambor ska bara göras om någon av samborna begär det inom ett år från separationen (SamboL 8 §). Begär ingen av samborna bodelning, får vardera sambo det som den själv äger, alternativt har betalat för.

Om samborna vill bodela ska endast samboegendom ingå (8 §). Samboegendom är bostad och bohag som samborna köpt för att använda gemensamt.
- Bostad omfattar bara hembostaden där man ofta är folkbokförd och inte sommarstugan. Att bostadsrättslägenheten ska ingå förutsätter dock att ni köpt den för att bo där tillsammans. Om en av er köpt lägenheten innan ni träffades är det dennes egna och ska inte ingå.
- Bohag omfattar möbler, hushållsmaskiner och liknande saker som ni köpt för att använda i ert gemensamma hem (6 §). Bilar som inte båda samborna äger och sådant som endast en av samborna använder eller som endast används för fritidsändamål är inte samboegendom (7 §).

Sammanfattningsvis gäller normalt följande:
- allt ingår i en bodelning mellan makar (inklusive bostadsrättslägenhet, sommarstuga och bilar)
- endast samboegendom ingår i en bodelning mellan sambor (inklusive bostadsrättslägenhet köpt för gemensam användning).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Skulle det uppstå ytterligare funderingar eller problem vid bodelning är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga eller kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå för vidare juridisk hjälp.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare