FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/04/2014

Vad ingår i bodelning?

Hej

Jag och min man har bestämt oss för att gå skilda vägar. Vi har varit gifta sedan 2008-08. Under tiden vi varit gifta så skrev hans far över ägandet av en stuga i Finland på min man och hans syster. kommer denna stuga att vara med vid bodelningen eller anses den vara endast min mans egendom. Går det att skriva över ägandet så att jag hålls utanför? Är det finsk lag som gäller för denna fastighet? Har även lite studielån, kommer även dessa att delas på, eller beror det på när jag skaffade studielånen. Vill gärna veta hur mycket som delas upp då jag försöker räkna på om jag har möjlighet att ha kvar vårt hus på egen hand.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Makars egendom är som huvudregel giftorättsgods, 7:1 äktenskapsbalken (ÄktB), och ingår därför i bodelning, 10:1 ÄktB. Det är dock möjligt att vid gåva föreskriva i gåvobrevet att egendomen ska utgöra enskild egendom, 7:2 ÄktB. Om din mans far gjorde det så ingår stugan inte i bodelningen, men om sådant förbehåll inte finns så utgör stugan giftorättsgods och ingår i bodelningen. Om det är så att ni inte vill att stugan ska ingå i bodelningen kan ni dock, om ni är överens, välja att stugan inte ska ingå i bodelningen så att du inte får del i värdet. Det råder nämligen avtalsfrihet vid bodelningen, varför ni inte måste följa lagens regler om ni är överens om att ni vill ha det på annat sätt (med reservation för om någon av er är väldigt skuldsatta, då ni i så fall kan vara tvungna att följa lagens regler för att inte borgenärerna ska kunna motsätta sig bodelningen).

Även om ni låter stugan ingå i bodelningen kan dock din make efter bodelningen kvarstå som ägare. Det som delas i en bodelning är nämligen ett nettovärde på båda makarnas giftorättsgods, och i första hand ska vardera make få behålla sin egen egendom, 11:7 ÄktB. När ni delar lika på er egendom kan ni därför bestämma att din make ska få stugan på sin lott (vilket går om värdet motsvarar mer än hälften av ert totala giftorättsgods). Skillnaden blir då att ett större värde ingår i bodelningen. varför du får del av stugans värde men inte i stugan i sig.

Trots att stugan ligger i Finland är det svensk lag som tillämpas på hela bodelningen, förutsatt att ni båda bor här, 4 § lagen om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF).

Studielån ingår i bodelningen, varför du avräknar dig din skuld från ditt totala giftorättsgods.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.
LIMF hittar du http://lagen.nu/1990:272.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare