Vad har en hyresgäst för rättigheter om det finns skadedjur i bostaden?

Hej ! Jag och min sambo och vår dotter 1,5år hur ett hur på landet, nu har vi fått in möss/råttor och hittar inte hålet där de kommit in men gissar under diskbänken.

Vår hyresvärd säger bara att detta är något vi får leva med om man vill bo på landet ?

Hon säger också att de laggs cement under diskbänken då tidigare hyresvärd också hade påhälsning och att hon därför inte tror på att det är därifrån dom kommer.

Vår ena byrå/skafferi har tuggats på och allt i de nedersta 2 lådorna är förstört av bajs, kiss eller sönder tuggat.

Vi har 13 fällor placerade i köket och testat olika saker att locka med i 3v tid men dom vägrar att tas fast. Jag bad hyresvärden att ringa Anticimex eller iallfall komma och titta på problemet.

Vi hade bestämt tid men fick byta tid i sista sekund då dottern blev magsjuk.

Nu smsade hon att hon inte tänker göra något åt saken ? Är detta verkligen rätt ?

Ligger hela ansvaret på oss när vi endast hyr?

Jag är gravid och sen har vi som sagt vår lilla tjej så att ha smittosamma råttor i huset som äter och bajsar på våra varor känns inte bra alls.

Vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i jordabalken (JB).

I vilket skick ska bostaden vara?

När du hyr en bostad, oavsett om det är av ett företag eller en privatperson så har du rätt att ställa vissa grundläggande krav på bostadens skick. Som utgångspunkt så ska bostaden vara i ett sådant skick att den sett till den allmänna uppfattningen är fullt brukbar för ändamålet (12 kap. 9 § och 15 § JB).

Bostaden anses vara i ett bristfälligt skick bland annat när det finns ohyra i bostaden (12 kap. 17 § JB). Som utgångspunkt så benämns ohyra som vägglöss, kackerlackor och liknande men enligt Hyresgästföreningen och Anticimex så ska också skadedjur såsom råttor och möss räknas in till begreppet ohyra.

Om du och din familj har möss i den bostaden som ni hyr så anses denna alltså vara i vad som benämns för ett bristfälligt skick.

Vad kan som hyresgäst göra?

Du som hyresgäst har rätt att ställa krav på din hyresvärd att bostaden ska vara i ett godtagbart skick. När du har skadedjur i bostaden kan du därför begära att din hyresvärd avhjälper problemet. Om din hyresvärd underlåter att avhjälpa problemet så har du som hyresgäst rätt att avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad (12 kap. 11 § första punkten JB).

Har ni rätt till nedsättning av hyran?

Du har rätt att begära en skälig nedsättning av hyran för den period som bostaden varit i bristfälligt skick (12 kap. 11 § tredje punkten JB). Detta räknas från det att du meddelade hyresvärden om bristen och fram till det att den avhjälpts.

Vad som räknas som en skälig nedsättning varierar från fall till fall beroende på bristens omfattning. Hyresnämnden menar att att bedömningen behöver utgå ifrån vad som anses skäligt med hänsyn till omfattningen av skadedjur i bostaden.

Sammanfattning

Att det finns möss i bostaden anses utgöra en brist i bostadens skick. Denna har du rätt att begära att din hyresvärd ska avhjälpa och kan i det fallet hyresvärden underlåter detta själv anlita ett bolag för sanering vilket din hyresvärd sedan får bekosta. För den tiden som bostaden varit i bristfälligt skick har ni rätt till en nedsättning av hyran. Denna beräknas med utgångspunkt i vad som anses skäligt med hänsyn till bristens omfattning.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare