Vad händer vid en skilsmässa när det finns äktenskapsförord?

Hej !

Jag har varit gift i 2 månader, min nuvarande make kräver ett äktenskapsförord där hans aktiebolag och lägenhet står med. Vad händer vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! Din fråga gäller äktenskapsförord varför äktenskapsbalken (ÄktB) är tillämplig.

Vad är ett äktenskapsförord?
Genom ett äkenskapsförord kan makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB). Enskild egendom är sådant som inte ska delas på hälften vid en eventuell separation, till skillnad från giftorättsgods som ska ingå i en bodelning i samband med äktenskapsskillnad, eller om någon av makarna dör.

Vad händer vid skilsmässa när det finns äktenskapsförord?
Vid en skilsmässa görs det en bodelning där vardera make har rätt till hälften av den totala nettoförmögenheten i äktenskapet, och här ingår både värdet av aktier samt bostad. Om din make inte vill dela aktiebolaget eller lägenheten med dig ska det mycket riktigt upprättas och registreras ett äktenskapsförord. Detta betyder att aktierna i bolaget samt lägenheten genom äktenskapsförordet utgör hans enskilda egendom istället för giftorättsgods och att dessa skall läggas på hans lott vid en bodelning på grund av skilsmässa.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare