Vad händer om man skrivit avtal om köp av bostadsrätt men sedan inte beviljas lån av banken?

Min flickvän ska köpa bostadsrätt och skrev ett kontrakt om köpet.

Vid tiden för kontraktsskrivning hade hon lånelöfte från banken vilket hon också talade om.

Mäklaren sade att det inte var något problem då min flickvän hade ett lånelöfte.

Frågan är; om inte min flickvän får lånet vad händer då ?,räknas det som skäl att häva köpet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din flickvän har skrivit ett avtal med säljaren om köp av bostadsrätten har hon bundit sig till att göra det som står i kontraktet. Jag utgår från att det där står att hon måste betala den köpeskilling man kommit överens om. Eftersom hon skrivit under avtalet är hon skyldig att betala oavsett om hon fått något lånelöfte eller inte.

Ofta skrivs det in en särskild klausul i avtal om köp av bostäder att köparen kan frånträda avtalet under en viss tid om den inte får lån från banken. Eftersom jag inte vet om det finns en sådan klausul eller inte kan jag inte svara säkert på om din flickvän kan frånträda köpet utan konsekvenser. Ni bör noga kolla igenom avtalet som skrivits för det är där som det regleras vilka rättigheter och skyldigheter din flickvän har gentemot säljaren.

Om det inte finns någon klausul om att köparen får frånträda köpet om banken inte beviljar lån är din flickvän skyldig att betala enligt avtalet. Om hon inte kan det och häver avtalet kan hon bli skyldig att betala skadestånd till säljaren för kontraktsbrott. Din flickvän måste då ersätta säljaren för kostnader och förluster som uppkommer för säljaren i och med kontraktsbrottet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare