Vad händer om man blir sambo med sin exman igen av praktiska skäl? Behöver man dela på lån och räntor i en sådan situation?

Hej, Jag och min exman kommer vara sambo i ca ett år, rent praktiskt, ingen romans där. Barnen bor nu halvtid hos honom, halvtid hos mig. Jag håller på att sälja min lägenhet nu. Han vill att vi ska dela på hans lån & räntor för sin lägenhet, vilket jag inte tycker. Hur brukar man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (SamboL) och lag om samäganderätt

Vad gäller i situationen där din man kräver att du ska betala lån och räntor för hans lägenhet?

I denna situation finns det inget lagligt krav på dig att betala av lånet eller räntorna på lägenheten. Hur man brukar göra är något väldigt individuellt i olika relationer. Hur ni fördelar dessa olika utgifter i relationen får ni bestämma själva.

Vilka juridiska konsekvenser kan uppstå på grund av att du bor hos honom?

En sak som kan vara värd att nämna är att även om du flyttar ihop med din exman så kommer ni inte att vara samboende juridiskt då ni flyttar ihop praktiskt. Det krävs nämligen att man är i ett parförhållande enligt 1§ SamboL. Parförhållande har i förarbetena till lagen förklarats som ett förhållande där det normalt ingår ett sexuellt samliv (prop. 2002/03:80 s. 44). Eftersom ni flyttar ihop av praktiska skäl och det “inte finns någon romans” så kommer därför inte lagen vara tillämplig. I NJA 2022 s. 645 så förelåg inget sexuellt samliv utan ett väldigt starkt känslomässigt band mellan två kvinnor som uppfyllde kravet på parförhållande. I er situation finns det dock “ingen romans” vilket inte ger möjlighet till något skydd genom sambolagen.

Om sambolagen inte är tillämplig så blir konsekvensen att du inte kan göra en bodelning om ni separerar igen. Det vill säga att du inte kan få någon rätt till lägenheten eller olika möbler och liknande i lägenheten.

Däremot om ni skulle köpa något tillsammans kan du få en så kallad samäganderätt som ändå ger dig rätt till att få betalt. Då blir lag om samäganderätt tillämplig. Exempelvis om ni bor ett tag ihop och tycker det är praktiskt att köpa en bil för 50 000 kr där ni betalar hälften vardera. Då har du vid försäljning rätt till hälften av försäljningspriset, det vill säga delen du har satt in (1§ lag om samäganderätt).

Vad kan du göra nu?

Har du några fler funderingar kan du alltid ställa fler frågor till oss eller boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare