FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/12/2022

Vad händer om jag kör utan körkort och blir stoppad av polisen?

Jag körde bil utan körkort och blev stoppad av polisen och jag skulle vilja veta lite om hur man kommer undan delgivning så jag inte kan bli dömd för detta skulle vilja veta lite i största allmänhet om detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om du inte har körkort överhuvudtaget eller om du glömde ta med dig körkortet när du var ute och körde. Jag kommer därmed i mitt svar utgå från båda scenarion.

Vad händer om jag glömmer körkortet hemma?

Om du kör bil har du en skyldighet att ha med dig ditt körkort (3 kap. 15 § körkortslagen). Om du kör bil utan att ha med dig ditt körkort kan du dömas för böter (9 kap. 2 § körkortslagen). Om det går att styrka din identitet genast på annat sätt ska böter därmed inte utgå (9 kap. 2 § 2 stycket  körkortslagen).

Var händer om jag kör bil utan att ha ett körkort?

Om du inte tagit körkort och ändå kör bil är detta ett brott som kallas olovlig körning (3 § trafikbrottslagen). Vanligtvis straffas man då med dagsböter. Om brottet dock är att anse som grovt; om brottet skett vanemässigt eller om man tidigare innehaft körkort som blivit återkallat, kan man straffas med upp till högst sex månaders fängelse (3 § trafikbrottslagen). Har du kört en bil utan att ha körkort är det ett brott som du kan bli dömd för. Om du döms till böter hamnar uppgiften kvar i belastningsregistret i 5 år efter att du fått boten. Om du däremot döms till fängelse för grov olovlig körning finns uppgiften kvar i belastningsregistret i 10 år efter frigivandet (3 § 1 punkten och 17 § 9 och 1 punkten lagen om belastningsregister).

Delgivning

Med delgivning tolkar jag det som att du syftar till om informationen i ditt beslut som rör din eventuellt olovliga körning. Vid enklare brott som t.ex. olovlig körning kan polisen använda sig av en s.k. “snabbare lagföring” där polisen utreder brottet direkt vid ingripandet. Då får man en tillgänglighetsdelgivning direkt av polisen i vilket det framgår när åtalshandlingarna blir klara i tingsrätten samt ett preliminärt datum för rättegång. Det framgår inte hur det är i just din specifika situation men du kan läsa mer om detta på polisens hemsida.

Då det inte framgår så mycket information om din situation i frågan skulle jag råda dig att boka tid med en av lawlines jurister på https://lawline.se/boka om du behöver veta mer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare