FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/12/2014

Vad händer när delägare lämnar aktiebolag?

Vi är två ägare på AB:t till lika delar. Den ena ska sluta. Vad gäller i termer av ersättning mm..?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ni äger alltså 50 % av ett aktiebolag. Som jag förstår det av er fråga har ni båda hittills arbetat i bolaget, men den ena skall sluta.

Grundprincipen på det här området är ju avtalsfrihet, och att man själv alltså bestämmer. Har man avtalat om hur det skall gå till att sluta, gäller ju det. Förmodligen har ni någon form av gemensamt avtal för hur ni skall sköta bolaget och dylikt. I så fall kanske ni har tagit med något i avtalet om vad som gäller när den ena vill sluta. I varje fall har ni en bolagsordning för aktiebolaget, där det kanske finns bestämmelser om försäljning av aktier och dylikt. Det är ju även möjligt att ni har anställt er själva i bolaget, och då kanske ni har reglerat hur det går till när man slutar anställningen.

Om ni inte har något avtal sedan tidigare, står det i princip var och en fritt att sluta. Ett sätt kan vara att man säljer sina aktier till den som skall stanna kvar i bolaget för en lämplig summa. När man räknar ut priset kan man exempelvis ta i beaktande om det blir svårare att gå med vinst för den ägare som blir kvar eller vad vinsten brukar vara.

Sammanfattningsvis gäller helt enkelt det som ni har avtalat om tidigare, och i annat fall är ni fria att komma överens nu om lämpliga villkor. Jag rekommenderar att den som skall sluta säljer eller på annat sätt överlåter sina aktier till den som skall bli kvar.

Jag hoppas att svaret är till någon hjälp! Det är bara att återkomma om ni har fler frågor.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare