Vad händer med huset om frugan dör

Gift i 11år, frugan står som ägare på huset.

Vad gäller om hon dör?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Av din fråga framgår det inget om något äktenskapsförord och ej heller något om några testamenten så därför utgår jag från att det inte finns något sådant.

Huvudregeln är att när din fru går bort så kommer det att ske en bodelning innan det sker ett arvsskifte enligt Ärvdabalken 23 kap 1§. Vad det innebär är att all ert giftorättsgods kommer att, som utgångspunkt, sammanräknas och sedan delas på mitten och du kommer att erhålla hälften av det totala giftorättsgodset och hennes arvingar kommer att erhålla den andra hälften. Från denna huvudregel finns det undantag. t.ex. ifall ert giftorättsgods inte uppnår ett visst värde kan du som make ha rätt till viss ersättning från hennes arvingars arv. En annan grej att uppmärksamma är ifall det finns någon enskild egendom, som kan blivit enskild genom ex. förordnande i testamente eller förordnande i gåva, så kommer inte det att ingå i giftorättsgodset.

Det finns för lite omständigheter i ditt fall för mig att kunna svara säkert på din fråga. Huvudregeln är iallafall att ifall huset är giftorättsgods så kommer det att, vid din frus död, att tillfalla hälften dig och andra hälften hennes arvingar. Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare