FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/07/2018

Vad händer med ett gemensamt lån vid bodelning?

Hej!

Nu är det så att jag och min före detta man tog ett gemensamt bolån när vi var gifta. Lägenheten står på mitt namn och jag har varit den enda som betalar av lånet sedan början. Hur funkar det vid bodelning? Har min exman då rätt att få hälften av pengarna när lägenheten i själva verket står på mig och han inte har betalat en endaste krona av lånet? Vi har gemensamma barn men alla är över 18.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i Äktenskapsbalken (ÄktB) och Skuldebrevslagen (SkbrL). Äktenskapsbalken reglerar vad som gäller för lånet mellan dig och din före detta man, medan Skuldebrevslagen reglerar förhållandet mellan er som låntagare och banken.

Vid bodelning ska giftorättsgods delas lika
Precis som du skriver ska, vid skilsmässa, ert giftorättsgods delas lika mellan er i en bodelning (9 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är sådan egendom som inte gjorts till enskild egendom via äktenskapsförord (7 kap 1 och 2 § ÄktB). All egendom är alltså som utgångspunkt giftorättsgods.

Din före detta man kommer därmed ha rätt till hälften av pengarna från försäljning av lägenheten, om inte den gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord. Jag utgår från att lägenheten inte gjorts enskild eftersom ni tog ett gemensamt lån för att köpa den. Det har dessvärre ingen betydelse att lägenheten endast står på dig eller att du betalat mer av lånet.

Avdrag görs för skulder (inklusive gemensamma lån)
Jag vill förtydliga att det jag förklarar härnäst gäller mellan dig och din före detta man. Det rör inte ert förhållande till banken; det beskriver jag under nästa rubrik.

Vid beräkningen av vad varje make ska få i bodelningen undantas så mycket av giftorättsgodset att det täcker makarnas skulder (11 kap 2 § ÄktB). Det innebär att om du har en skuld (som inte är kopplad till enskild egendom) undantas så mycket av ditt giftorättsgods att skulden täcks. Det som kvarstår efter avdrag för skulden åker in i den "gemensamma potten" som ni ska dela lika på.

Vad gäller gemensamma skulder, räknar man i bodelningen som att hälften av skulden tillhör ena maken och hälften andra maken. Ni kommer alltså i bodelningen att göra avdrag från vardera ert giftorättsgods för hälften av det gemensamma bolånet. Om bolånet till exempel är på 500 000 kr, kommer du dra av 250 000 kr och din före detta man 250 000 kr.

Det som återstår av giftorättsgodset efter att avdrag för skulder gjorts, kommer ni dela lika på (11 kap 3 § ÄktB). Era totala andelar efter bodelningen består därmed av det ni delat lika på plus det som undantagits för skulder.

Banken har rätt att kräva endast en av er på hela lånet
Observera att det ni gör i bodelningen, det vill säga delar lika på lånet, inte innebär att lånet delas upp till två fordringar hos banken. Banken har fortfarande en fordran på er båda. Vad detta har för betydelse förklarar jag nedan.

Som jag nyss nämnde har banken en fordran på er båda, eftersom ni tagit lånet tillsammans. Detta innebär att ni har ett så kallat solidariskt betalningsansvar (2 § SkbrL). Vid ett sådant ansvar har banken rätt att kräva vem som helst av er på hela skulden, trots att ni vid bodelningen delat lånet på hälften. Du eller din före detta make är alltså skyldiga att, om banken kräver det, betala hela lånet.

Den betalande maken kan kräva andra maken på sin halva
Om någon av er tvingas betala hela lånet, kan denne dock därefter kräva andra maken på sin halva (2 § SkbrL). Jag förtydligar med ett exempel:

Låt säga att banken kräver dig på hela lånet, det vill säga 500 000 kr (som i exemplet ovan), är du skyldig att betala det. Du kan därefter kräva att din före detta man betalar dig 250 000 kr, eftersom det är vad som undantogs för lånet i bodelningen. På så vis blir det som att du endast betalat din halva av lånet.

Sammanfattning och råd
Din före detta man har rätt till halva värdet på lägenheten så länge den inte är enskild egendom. Ni delar lika även på det gemensamma lånet. Det ändrar dock inte förhållandet till banken utan den kan kräva dig eller din före detta man på hela beloppet (den betalande maken har därefter rätt att få sin halva av den andra maken).

I praktiken finns såklart möjlighet att prata med banken om att dela upp lånet till två fordringar istället, så att ni endast kan krävas på er halva. Detta är dock upp till banken att bestämma och vanligtvis krävs mycket god ekonomi hos båda makarna för en sådan uppdelning.

Vill ni ha hjälp att göra en bodelning rekommenderar jag att ni tar hjälp av en jurist hos oss på Lawline. Klicka här för att boka.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att lämna en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare