Vad händer med efterarv från ens avlidne far om ens mor ger bort delar sin egendom till andra än barnen

Mor ärvde ensam Fars 4miljoner. Vi 2 barn har vi någon laglig rätt att kunna få farsarv medan mor(88 år) lever. Hon delar ut pengar till våra kusiner?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Efter att er far avled:
Då din mor ärvde din far antar jag att de var gifta. Huvudregeln, 2 kap. 1 § ärvdabalken, vid arvsrätt är att bröstarvingar ärver, då det är de som har bäst rätt till arv. Bröstarvingar är barn till den avlidne. Har den avlidne en make/ maka och bröstarvingarna dessutom är gemensamma barn ärver dock den efterlevande maken/makan före barnen. Bröstarvingarna har fortfarande rätt att ärva den förälder som först avlidit men först när även den andre föräldern avlider. Den andel som den först avlidnes arv utgjorde av den efterlevandes totala egendom har barnen alltså rätt till när den efterlevande avlider, det kallas för efterarv. Om andelen vid er fars bortgång var 50 % av er mors tillgångar ska ni alltså ärva 50 % av er mors tillgångar när hon avlider. Den efterlevande ärver med fri förfoganderätt. Detta innebär att pengarna får förvaltas men inte testamenteras bort eller i för stor mån ges bort. Se 3 kap. 1 - 2 §§ ärvdabalken.

Gåvogivande av arv taget med fri förfoganderätt:
Som jag nämnt ärver en efterlevande make/ maka den avlidne endast med fri förfoganderätt. Den efterlevande får därmed en viss begränsning när det kommer till att ge bort egendom. Ni som barn ska vid er moders bortgång få samma andel av hennes egendom som er faders arv utgjorde av er moders egendom när han avled. I det fall den efterlevande ger bort delar av sin egendom till annan än bröstarvingar och där med minskar sin egendom väsentligt ska vederlag vid den efterlevandes bortgång utgå till bröstarvingarna. Väsentlig minskning är i normalfallet mer än en fjärdedel av egendomen. Se 3 kap. 3 § ärvdabalken.

Om er mor har gett bort mer än en fjärdedel av sin egendom till era kusiner ska ni som barn vid er moders bortgång också från hennes kvarlåtenskap få vederlag för detta. Om möjlighet till vederlag inte finns då egendomen inte är tillräckligt stor är det istället gåvotagarna som blir skyldiga att återge gåvan. Dock kan man inte åberopa att få gåvan åter från gåvotagarna om mer än fem år passerat från dess att gåvan givits.

Förskott på arv:
Ärver gör ni som barn när er mor dör, ni kan alltså inte få ert arv tidigare. Dock kan er mor frivilligt redan nu ge er egendomen och det blir då fråga om förskott på arv. Vid arvsberäkning kommer detta sedan räknas av från er arvsrätt.

Sammanfattningsvis:
Er mor har ärvt er far med fri förfoganderätt och får inte ge bort allt för stor andel av sin egendom till annan än er barn. Har hon till era kusiner gett bort mer än en fjärdedel ska ni vid hennes bortgång också få vederlag för detta. Om vederlag inte kan utges från er moders kvarlåtenskap blir det kusinerna som får återge gåvan, dock endast om er moder avlider senast inom fem år från dess att gåvan givits.

Er faders arv har ni rätt till när er moder avlider, ni kan alltså inte redan nu få arvet.

Då detta är en komplicerad fråga rekommenderar jag att du tar kontakt med en av våra jurister om du önskar med rådgivning. Du kan boka en tid här.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare