Vad händer med brev som inte hämtas ut inom 14 dagar?

Kunde pga ogiltigt leg inte hämta ut ett rek. brev med mitt inloggnings-kort till min Internetbank. Vad händer med detta brev och kort om jag inte hinner få ut ett nytt leg i tid?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det blir svårt att avgöra vad som händer med just ditt brev, dels eftersom jag inte vet om du fått brevet skickat till dig i egenskap av privatperson eller företag, dels vilken postoperatör det är fråga om.

Om du fått ett rekommenderat brev som handhas av Postnord, och du tar emot brevet som privatperson kommer, enligt punkt 3.3 i de relevanta tjänstevillkoren, en liggetid om 14 dagar tillämpas från det att det rekommenderade brevet ankommit till ombudet. Därefter skickas det tillbaks till avsändaren (din bank). Det är sedan upp till din bank att bestämma om ett nytt inloggningskort behöver utfärdas eller om de återsänder samma kort för det fall du beställer ett nytt, men det är sannolikt billigare för dem att skicka ett nytt och avaktivera/förstöra det första de skickade.

Slutsats:

Om du inte hinner få ut din legitimation innan 14 dagar passerat sedan det rekommenderade brevet kom in till ombudet så kommer det skickas tillbaka till din bank. Du kommer troligen behöva beställa ett nytt i sådana fall, så vänd dig till din bank med eventuella funderingar du har kring deras rutiner så kommer de ge dig den information du behöver.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig till oss igen om du har fler frågor eller om jag varit oklar.

Aram ShokorRådgivare