När krävs serveringstillstånd?

Hej! På mitt jobb så har vi alltid haft höst- och vårpub. Det är i slutet sällskap dvs bara anställda och alkohol säljs till självkostnadspris. Sedan förra året så anser dock några på jobbet att serveringstillstånd krävs för detta. Krävs det i detta fall? Och hur är det om vi istället skulle ha dessa fester med att folk får ta med sig egen alkohol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om serveringstillstånd återfinns i Alkohollagen, som jag kommer utgå ifrån för att besvara din fråga.

Krävs serveringstillstånd i detta fall?

Som utgångspunkt krävs serveringstillstånd vid servering av alkohol (8 kap 1 § alkohollagen).

Serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen

1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 kap 1 a § Alkohollagen).

Mot bakgrund av omständigheterna i din fråga verkar det rör sig om ett i förväg bestämda personer (de anställda) samt om ett enstaka tillfälle. Vidare framgår att alkoholen säljs till självkostnadspris, och som att försäljningen är tänkt att ske utan vinstintresse. Förutsatt att festen inte äger rum i en lokal där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol eller lättdrycker (till exempel i en restaurang, bar eller liknande) så behövs inget serveringstillstånd. Om festen uppfyller de kraven som beskrivits ovan krävs alltså inget serveringstillstånd.

Vad gäller om folk tar med sig egen alkohol?

Som ovan nämnts krävs normalt sett serveringstillstånd vid servering av alkohol.

Servering definieras i 1 kap 11 § andra stycket Alkohollagen. Där anges att servering avser att  alkoholdrycker och alkoholsdrycksliknande preparat säljs för intag på stället. Om folk får ta med sig egen alkohol sker med andra ord ingen servering, varför inget serveringstillstånd krävs.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare