​Vad händer med äktenskapsförord vid skilsmässa och ärver jag mitt ex:s skulder?

Hej! Vad händer med ett äktenskapsförord som är registrerat hos tingsrätten vid skilsmässa? Vi har gemensamma skulder (är numera skilda), om mitt ex skulle avlida ärver jag hans skulder då? Vi har inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord är ett avtal som reglerar vilken egendom som ska ingå i en framtida bodelning (se 7 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄB)).Om du skiljer dig med din make kommer det bli aktuellt att göra en bodelning inom vilken äktenskapsförordet har betydelse. Efter bodelningen har slutförts har äktenskapsförordet inte längre någon funktion då ni inte längre är gifta.

Vad gäller ditt ex:s skulder kan man enligt svensk rätt inte ärva någons skulder, oavsett vilken relation du har med den avlidne. Om ditt ex har skulder som bara han ansvarar för kommer du inte kunna bli tvungen att betala dem. Om ni har ett solidariskt betalningsansvar för exempelvis ett gemensamt lån har fordringsägaren rätt att kräva både dig och ditt ex:s dödsbo på hela eller del av lånet. Om dödsboet skulle bli tvungen att betala hela skulden kan du krävas på hälften av beloppet (regressrätt).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare