Vad händer med äkta makars gemensamma bostad vid en eventuell bodelning

Hej! När jag och min sambo köpte hus tillsammans så hade han en sparad slant som användes till kontantinsatsen. Vi reglerade detta genom att jag fick en lägre %-andel i huset. Efter detta har vi dock gift oss och det finns inget äktenskapsförord gällande att kontantinsatsen/makens högre %-andel ska vara hans enskilda egendom. Vad skulle utslaget bli vid en ev skilsmässa/bodelning? Vi vill båda att värdet av huset ska delas 50/50.

Med vänliga hälsningar

Ann-Charlotte Karlsson

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline.

Eftersom att ni inte har ett äktenskapsförord så ses huset som giftorättsgods i och med att ni har gift er, detta enligt 7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken. Vid en eventuell bodelning ska ert giftorättsgods ingå enligt 10 kapitlet 1 § äktenskapsbalken. Vid en bodelning tillämpas likadelningsprincipen vilket innebär att efter att eventuella skulder dragits av så ska giftorättsgodset läggas samman för att sedan delas lika mellan makarna enligt 11 kapitlet 3 § äktenskapsbalken.

Om ni inte har något äktenskapsförord där det framgår att huset eller något annat ska vara er enskilda egendom, så är det giftorättsgods och ska därmed ingå i en eventuell bodelning. Hoppas att detta besvarar din fråga, om du skulle ha fler frågor kan du alltid ställa en ytterligare fråga till oss.

Vänliga hälsningar
Signe LundgrenRådgivare