Vad gör man om den som är inneboende vägrar flytta ut?

Jag ligger nu i skilsmässa. Jag skaffade denna hyreslägenhet för snart 14 år sedan och för 8 år sen flyttade min blivande ex man in. Jag har sedan tidigare 2 barn och vi har ett gemensamt. Idag vägrar min blivande ex man flytta ut. Han beter sig otrevligt och mer eller mindre påbörjat ren mobbing mot mig så det är inte hållbart att han bor kvar. Dock vägrar han flytta innan han hittat lägenhet. Men problemet är han inte ens söker. Jag står handfallen för vet inte hur jag ska bli fri honom? Vad kan jag göra? Han är ju skriven här och till och med det vägrar han ändra på.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad kan du göra?
När han bor hos dig går det att se som att ni har ett hyresförhållande, trots att det kanske inte är skriftligt. Det du skulle kunna göra är därför att lämna en skriftlig uppsägning på hyresförhållandet med en uppsägningstid på tre kalendermånader till honom. Om du säger upp hyresförhållandet idag löper det således ut 30 april 2018 (vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen), 12 kapitlet 4 § jordabalken.

Behåll en papperskopia av uppsägningen och ta med bl.a. datum, namn, adress.

Vad händer om han inte flyttar ut när uppsägningstiden löpt ut?
Om han inte flyttar ut kan du ansöka om avhysning hos kronofogden. Då kan de hjälpa till att få honom att flytta. Du hittar bra information om hur avhysningsprocessen går till här. Din kopia på uppsägningen blir då bevisning för att uppsägning gått till på rätt sätt och att uppsägningstiden löpt ut, vilket resulterar i att kronofogden kan hjälpa dig.

Vad gör du om han inte ändrar folkbokföringsadress?
Då ska du kontakta skatteverket och meddela att han inte längre bor på adressen. De kommer då behöva göra en utredning och även utlysa detta i ca 6 veckor. Den här processen kan ta en längre tid (6-12 månader).

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare