FrågaARBETSRÄTTSjuk 18/12/2017

Vad gör man när ens arbetsgivare inte vill betala sjuklön?

Hej! Jag har en liten fråga då min arbetsgivare vägrar ge mig sjuklön för en period på 3 dagar. Han säger att jag borde ha ringt och sjukanmält mig trots att jag endå slängde iväg ett sms om att jag inte mådde bra och han svarade med att det kunde lösa sig med annan personal. Men i efterhand märkte jag att han hade lagt in mig som tjänsteledig dom 3 dagarna. Har han rätt att göra så? Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga.

Kortfattat svar och sammanfattning

Din arbetsgivare ska betala sjuklön till dig. Vägrar han göra detta kan du vända dig till försäkringskassan och få ersättning. Försäkringskassan kommer då ta över ditt anspråk och kräva betalning av din arbetsgivare. Viktigt att du gör detta inom 3 månader från att du varit sjuk. Lycka till!

Nedan följer en något djupare rättslig presentation av relevanta rättsregler i det här fallet.

Jag förutsätter att du uppfyller de allmänna krav som ställs för att få sjuklön av din arbetsgivare i Lag (1991:1047) om sjuklön (SJLL)

Så länge din arbetsförmåga varit nedsatt har du rätt till ersättning. 4 § SJLL

Din arbetsgivare kan kräva en skriftlig försäkran på att du varit sjuk. Men försäkrar du att du varit sjuk måste han betala dig sjuklön. 9 § SJLL

Det finns lite generella undantag och möjligheter för din arbetsgivare att begära intyg om du varit sjuk mycket under året, men inget i din fråga tyder på att så skulle vara fallet.

Utgångspunkten är alltså att du ska få ersättning från din arbetsgivare. Om han fortsätter att motsätta sig att betala sjuklön kan du begära ersättning från försäkringskassan. 20 § SJLL

Viktigt att du gör detta inom 3 månader, annars förfaller din möjlighet att få ersättning. 21 § SJLL

Försäkringskassan träder i ditt ställe och kan kräva ersättning från din arbetsgivare. 22 § SJLL

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare