FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/10/2023

När får arbetsgivaren begära ett sjukintyg?

Jag har varit sjuk i 4 dagar med feber och förkylning och den 5e dagen så kräver min arbetsgivare förstadagen intyg från ingenstans, kan han göra de?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att utgå från att din arbetsplats inte regleras av något kollektivavtal. Frågor om “förstadagsintyg” regleras i sjuklönelagen.

När kan din arbetsgivare begära ett sjukintyg?

En arbetsgivare har alltid rätt att kräva sjukintyg från och med den åttonde sjukdagen (8 § 2 st. sjuklönelagen). Ifall att det föreligger särskilda skäl har emellertid arbetsgivaren rätt att kräva sjukintyg tidigare än vid den åttonde dagen. En arbetsgivare kan då kräva att arbetstagaren lämnar in ett sjukintyg redan efter första sjukdagen (10 a § sjuklönelagen). Särskilda skäl kan t.ex. föreligga om arbetsgivaren misstänker att ett behov av rehabilitering föreligger eller om arbetstagaren varit sjuk vid flera tillfällen under en avgränsad period utan att det beror på en kronisk sjukdom och utan läkarkontakt.

Sammantaget är det för din fråga avgörande om det förelegat särskilda skäl. Har det funnits särskilda skäl är det tillåtet för din arbetsgivare att begära ett sjukintyg redan från dag ett.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare