Vad gör jag åt f.d. sambo som vägrar lämna nycklar och går in när han vill?

Hej jag undrar hur man får bort sin fd sambo från kontraktet på lägenheten han har flyttat för fyra mån sedan vägrar lämna nycklarna kliver in när han vill står skriven här tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar till dig att ni varit sambor på det sätt att sambolagen (SamboL) är tillämplig, att bostaden är er gemensamma och räknas som samboegendom. Jag har i mitt svar inte beaktat eventuellt samboavtal eller annan överenskommelse mellan er då du inte informerat om att sådant finns.

En bodelning ska göras på begäran vid samboskapets upphörande

När ett samboförhållande upphör av annan anledning än att samborna gifter sig med varandra ska det göras en bodelning. I bodelningen ska samboegendomen ingå. Begäran om att bodelning ska ske senast ett år efter att samboförhållandet upphörde (8 § SamboL). Genom ansökan kan du dels begära att domstolen ska bestämma vem som har rätt att bo kvar tills bodelning gjorts, dels kan du begära att ni inte får besöka varandra under tiden (28 § andra stycket SamboL).

Om du av domstolen fått rätt att bo kvar i bostaden tills bodelning gjorts är den andra sambon skyldig att genast flytta från bostaden (29 § andra stycket SamboL). Det borde även innefatta att lämna in nycklarna.

Om domstolen beslutat att samborna inte får besöka varandra är det straffbart

Skulle domstolen på din begäran förbjuda att ni besöker varandra är det straffbart att överträda förbudet (28 § tredje stycket SamboL). Straffet är detsamma som vid överträdelse enligt lag (1988:688) om kontaktförbud; böter eller fängelse i högst ett år (24 § lagen om kontaktförbud).

Att din f.d. sambo kliver rakt in när han vill är således ett brott om du av domstolen fått utfärdat ett förbud för er att besöka varandra.

Mitt råd till dig är att du begär en bodelning, om sådan inte redan är begärd. I samband med detta kan du även begära ett förbud mot att ni besöker varandra. Följer inte din sambo förbudet kan han straffas för överträdelsen. När bodelning väl är gjord, och om lägenheten tillfaller dig, har han inte heller rätt att ta sig in hos dig. I ett sådant fall kan andra brott aktualiseras, t.ex. hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalken).

Om du behöver hjälp med att ansöka om ett förbud mot att ni besöker varandra fram till att bodelning är gjord, rekommenderar jag att du kontaktar en jurist. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan undersöka ditt fall närmre och ge dig råd om en ansökan om besöksförbud är det bästa i ditt fall och i sådana fall hjälpa dig med sådan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare