FrågaFAMILJERÄTTGod man13/03/2018

Vad gör en förvaltare?

Hej!

Jag har I dag fått frågan om jag vill bli förvaltare till 2 barn där mamman är singel och vill ha mig som förvaltare om hon dör innan barnen är myndiga.

Vad innebär mitt ev. uppdrag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 11 Kap Föräldrabalkenhittar man regler om förvaltare.

Som förvaltare har du, kort och gott, ansvar för barnens tillgångar och deras ekonomi. För att bli förvaltare finns det lagstadgade krav. Personen som utses ska vara rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig. Föreslår mamman dig som förvaltare blir du utsedd med förutsättningen att du är lämplig 11 Kap 12 § Föräldrabalken. Innan du blir förvaltare kontrolleras du i den mån det behövs 11 Kap 12 § 2 st Föräldrabalken.

Ditt uppdrag som förvaltare innebär att du ska bevaka rätten för barnen, förvalta deras tillgångar (arv) och ombesörja dem 12 Kap 2 § Föräldrabalken. Din uppgift är dock begränsad av vad rätten har förordnat dig till 12 KKap 2 § 2 st Föräldrabalken. Förvaltare handlar i utsträckning av deras förordnande och dessa skiljer sig åt från fall till fall. Tillgångar som har ställts under särskild förvaltning faller inte in under ansvaret som förvaltare 12 Kap 2 § 2 st Föräldrabalken. Det förväntas av dig att du omsorgsfullt fullgör dina förpliktelser och alltid handla utifrån vad som är bäst för barnen 12 Kap 3 § Föräldrabalken.

Någon annan än barnets förmyndare kan förvalta barnets tillgångar som barnet ärver i testamente om det i testamentet står att egendomen ska förvaltas av någon annan än föräldern 12 Kap 1 § 2 st Föräldrabalken.

Det finns en möjlighet att utse en särskild förvaltare, att förvalta ett omyndigt barns egendom när föräldrarna avlider. Att särskild förvaltning ska ordnas förutsätter att barnet har fått egendom genom gåva, arv, testamente eller förmånstagarförordnande. Den särskilda förvaltningen står inte under överförmyndaren.

Följande företeelser kräver alltid överförmyndarnämndens samtycke;

Om barnet skall köpa eller sälja fastighet, tomträtt eller bostadsrättOm barnet skall ta emot en gåva som rör fast egendom, tomträtt eller bostadsrättOm barnet skall låna pengar eller låna ut pengarOm barnet skall bedriva rörelse

Sammanfattningsvis är ditt ansvar som förvaltare att ansvara för barnens tillgångar och ekonomi tills dess att de har blivit myndiga.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor kan du återkomma eller vända dig till våra jurister här på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Azra DelkicRådgivare