FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/05/2018

Vad gäller vid förenklad delgivning?

Hej,

Jag har en vän som har blivit kallad till rättegång och har fått en så kallad förenklad delgivning. Finns det olika typer av delgivning? Min vän påstår att han under förhöret aldrig tackat ja till detta (förhöret spelades inte in), hur ska han gå tillväga? Hypotetiskt (om det finns olika tillvägagångssätt) så går det då för polisen att göra en så kallad förenklad delgivning på samtliga, det jag menar då är att om man kontaktar domstolen så vet dem att man är delgiven. Hur kan man motsätta sig om det ens går? Sista frågan som min vän har är om han struntar i att besvara en delgivning, kan de komma till hans jobb då?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som gäller för förenklad delgivning, samt vad som händer om din vän inte besvarar delgivningen.

Olika delgivningar

Svaret på din första fråga är ja. Det finns olika typer av delgivning. De olika typerna regleras genom delgivningslagen.

*Vanlig delgivning 16-18 §

*Muntlig delgivning 19-21 §
*Förenklad delgivning 22–26 §
*Särskild delgivning med juridisk person 27-30 §
*Stämningsmannadelgivning 31-46 §
*Kungörelsedelgivning 47–51 §

Vad är förenklad delgivning

Förenklad delgivning sker genom att handlingen som ska delges skickas till delgivningsmottagaren och att myndigheten närmast följande arbetsdag skickar ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats (22 § delgivningslagen).

När får förenklad delgivning användas

Förenklad delgivning får användas av en myndighet vid delgivning med den som är part eller har liknande ställning i målet, om denne har fått information av myndigheten att delgivningssättet kan komma att användas (24 § delgivningslagen).

Detta betyder att om din vän under förhöret har fått veta att förenklad delgivning kan komma att användas får myndigheten använda sig av det delgivningssättet.

Om din vän struntar i att besvara delgivningen

När myndigheten använder sig av förenklad delgivning behöver inte din vän svara på delgivningen. Din vän anses delgiven två veckor efter att handlingen skickades (26 § delgivningslagen). Om myndigheten istället hade använt sig av stämningsmannadelgivning hade delgivning kunnat ske genom att de lämnar handlingen till din väns arbetsgivare (36 § delgivningslagen).

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare