Vad gäller när man har avtalat om en uppsägningstid under provanställningen?

Uppsägningstid vid provanställning?

Hej

Jag önskar att avsluta min provanställning på nuvarande jobb,Jag har arbetat här ca 2månader.

Det står i kontrakten 14 dagars uppsägning tid

Jag önskar att gå på dagen när jag lämnar min uppsägning skriftligt,Det är en privat företag och der finns ej kollektiv avtal.i kontraktet står : reglar gällande för riksavtal för X

Det är altså 6månaders provanställning från 1 sept 2021-1 mars 2021

så kan jag går på dagen utan att behöva jobbar 14 dagar efter att jag lämnar skriftligen min uppsägning?

Mvh

mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) gäller som utgångspunkt att en arbetstagare som vill avsluta sin provanställning kan göra detta på dagen, förutsatt att arbetstagaren lämnar besked om detta senast vid provanställningens utgång (6 § LAS).

Det är däremot möjligt att avtala om en uppsägningstid som ska gälla under provanställningen. Om detta ska vara gällande måste det tydligt framgå att man avser att avvika från LAS, att det gäller provanställningen och inte efterföljande anställning (se AD 2020 nr 38).

I ett rättsfall som gällde en provanställning hade en månads uppsägningstid skrivits in i anställningsavtalet. Arbetsdomstolen menade att eftersom syftet med en provanställning är att den ska övergå i en tillsvidareanställning (om ingen av parterna avslutar anställningen innan prövotidens slut) kan det finnas skäl att i ett anställningsavtal som inleds med en provanställning, reglera hur lång uppsägningstiden ska vara därefter. I rättsfallet fann domstolen att parterna inte hade avtalat om en månads uppsägning för att avsluta provanställningen (AD 2020 nr 38).

Sammanfattning

Det finns inget enkel svar på din fråga. Som utgångspunkt behöver du inte iaktta någon uppsägningstid enligt LAS, men eftersom det finns avtalat om en uppsägningstid i anställningsavtalet kan uppsägningstid bli aktuellt. Om det inte tydligt framgår att uppsägningstiden gäller provanställningen och att bestämmelsen syftar till att avvika från LAS, så kan du ha rätt att gå på dagen. Det kan dock uppstå en tvist gällande frågan om din arbetsgivare påstår att uppsägningstiden gäller, men det är ytterst upp till en domstol att avgöra.

Om du är medlem i en facklig organisation är min rekommendation att du vänder dig till dem för mer hjälp. I annat fall kan du boka tid med en av våra kunniga jurister.

Annars hoppas jag att du fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare