FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2023

Vad gäller för skulder på makar? Vad händer med skulderna efter bodelning?

Om jag tar ett lån på 200.000kr och är gift. Men det är bara jag som står på lånet och inte min man. Om vi då skiljer oss. Har jag rätt att sätta 100k på honom då så han betalar av halva lånet?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad gäller om du står på lånet och inte din man?

Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder, 1:3 ÄktB. Detta betyder att om du står på lånet på 200 000 kr råder du över din skuld. Du har därför inte rätt att sätta 100 000 kr på honom. Däremot kommer du få understöd av lagstiftaren på ett annat vis som jag kommer förklara nedan.

Hur det hade kunnat se ut vid skilsmässa och bodelning

Låt oss säga att du har tillgångar som motsvarar 1 000 000 kr och din man har 1 000 000 kr. Du har också skulden på 200 000 kr. Vid skilsmässa så ska era tillgångar fördelas er emellan genom bodelning, 9:1 ÄktB.

All egendom ni har är giftorättsgods vilket innebär att alla tillgångar ska ingå i bodelningen, 10:1 ÄktB. Ingen egendom är enskild egendom, exempelvis sådan som inte ska ingå i en bodelning på grund av äktenskapsförord, 7:2 1st 1p ÄktB.

Först ska andelarna i boet räknas ut vid en bodelning. Det blir enkelt då det är 1 000 000 kr för dig och 1 000 000 kr för din make, 11:1 ÄktB. Sedan ska avräkning för skulder göras. I mitt exempel har du bara skulder. Då räknas din skuld av så du har 800 000 kr, 11:2 ÄktB. Nu ska man räkna samman det som återstår, det vill säga era tillgångar efter avdrag av skulderna. Det är 1 800 000 kr. Sedan ska detta delas på två, vilket innebär att ni får 900 000 kr vardera efter bodelning, 11:3 ÄktB.

Sammanfattat

Nej du kommer inte kunna kräva tillbaka pengarna från honom. Däremot kommer det i en bodelning bli så att du får ersatt så skulden inte bara blir din belastning.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare