FrågaFAMILJERÄTTGod man02/12/2017

Vad får en förvaltare göra?

Hej.

Får en förvaltare slänga hela mitt hem utan min vetskap & godkännande? De gjorde min & skyller ifrån sig att de va mitt förra boende som gjorde de. Har nu bevis på att de va förvaltaren för jag ringde förra boendet & dom skickade de mailet förvaltaren skrivit till xxx där jag bodde & dom skickade de mailet till mig där förvaltaren uppmanat dom att alltså slänga allt jag ägde & hade. Jag har blivit deprimerad sen dess gråter varje dag till & från

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förvaltare förordnas för att hjälpa huvudmannen (i detta fall dig) med vissa områden i livet, exempelvis att vårda/förvalta/bestämma över egendom. När förvaltare utses ska uppdraget anpassas till den enskildes (ditt) behov och alltså begränsas till att omfatta just de områden där hjälp behövs. (11 kap 7 § föräldrabalken)

Det som händer när någon blir förordnad en förvaltare är att förvaltaren får ensam rätt att bestämma över de områden som uppdraget omfattar, medan huvudmannen (i detta fall du) inte längre har möjlighet att bestämma över dessa områden utan godkännande från förvaltaren (11 kap 9-10 § föräldrabalken).

Detta innebär alltså att om det ingår i förvaltarens uppdrag att bestämma över din egendom har hen rätt att göra detta utan att först fråga dig. Självklart innebär inte detta att förvaltaren kan göra precis vad som helst, utan uppdraget är att göra det som behövs i situationen. Om förvaltaren gjort sig av med saker ur ditt hem och detta inte var motiverat har hen inte skött sitt uppdrag korrekt. I sådant fall kan hen bli av med sitt uppdrag som förvaltare. (11 kap 20 § föräldrabalken).

I din kommun finns en eller flera överförvaltare, vilka har i uppgift att övervaka förvaltares arbete (12 kap 9 § föräldrabalken). Om du anser att din förvaltare misskött sitt uppdrag kan du vända dig till kommunens överförmyndare och ansöka om att förmyndaren ska tvingas avsluta sitt uppdrag (11 kap 20-21 § föräldrabalken). Om det framkommer att förvaltaren har gjort fel när hen gjorde sig av med dina saker är hen också skyldig att betala skadestånd till dig. Talan om skadestånd väcks vid domstol. (12 kap 14 § föräldrabalken)

Det du bör göra om du anser att din förvaltare handlat på ett felaktigt sätt är alltså att ta kontakt med kommunens överförvaltare som kan granska situation och hjälpa dig vidare. Det bör finns information om överförvaltare på din kommuns hemsida. Du kan också ringa till reception/växel på kommunen så kan de hjälpa dig vidare.

Hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Du är välkommen att höra av dig igen om du undrar något mer.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare