Vad får bostadsrättsföreningen göra med saker som står och blockerar en utrymningsväg?

Hej.

Vad har en bostadsrättsförening för rättigheter när det gäller att flytta saker som står och blockerar en utrymningsväg?

Först och främst: Har dom rätt att flytta ut saken på t.ex innergården där den inte utgör en direkt fara?

Om dom har informerat genom infobrev att inget får förvaras i trappuppgångar och andra utrymningsvägar och även påtalat detta direkt till hyresgästen/bostadsrättsinnehavaren men denne ändå inte lyder uppmaningen, vad blir då nästa steg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis bör det nämnas att det inte finns några bestämmelser i bostadsrättslagen som reglerar detta. Man bör därför från bostadsrättsföreningens sida vara försiktig med att flytta på annans egendom för att undvika risken att begå egenmäktigt förfarande (se 8 kap. 8 § brottsbalken (BrB)).

Varje förflyttning av andras föremål utgör dock inte ett egenmäktigt förfarande. Exempelvis har det i praxis varit tillåtet att flytta på en bil eller cykel (som hindrat framkomlighet eller på annat sätt "stått i vägen") något, förutsatt att flytten inte inneburit någon svårighet för besittaren att disponera över saken på samma sätt som tidigare. Det kan antas att även annan lös egendom får förflyttas något på dessa grunder. Huruvida det är tillåtet för föreningen att flytta ut saker ända till innergården kan jag inte med säkerhet svara på. Däremot bör det vara tillåtet att exempelvis flytta en möbel åt sidan som står i vägen för en dörr.

Om man inte kan förmå en person att flytta på sina saker eller få ett samtycke till att föreningen flyttar sakerna är nästa steg att vända sig Kronofogden och ansöka om handräckning för omhändertagande av föremålen (se Kronofogdens hemsida).

Vad gäller föremål som antingen är övergivna och kan antas ha ett visst värde, eller om ägaren är okänd kan ibland reglerna om hittegods vara tillämpliga. Enligt lagen om hittegods (1938:121) ska den som hittar något anmäla fyndet hos polismyndigheten. Om inte ägaren till föremålet hör av sig och återkräver föremålet inom tre månader tillfaller det föreningen och kan således slängas.

Om det rör sig om bortslängda eller uppenbart övergivna föremål utan värda får föreningen göra vad den vill med. Det finns dock en risk för att en uppgiven ägare i efterhand påstår att sakerna inte alls var övergivna och hade ett stort värde. För att undkomma sådana invändningar borde föreningen dokumentera att föremålen var övergivna och utan värde.

Anna HolmströmRådgivare