Vad behöver en bostadsrättsförening veta angående bostadsrättsinnehavares inneboende?

För att ha en inneboende i sin bostadsrätt behövs inte något tillstånd från styrelsen. Men har styrelsen skyldighet att veta vem den inneboende är och/eller har styrelse rätt att veta vem som bor där, t ex av säkerhetsskäl.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 7 kap. 8 § bostadsrättslagen står det föreskrivet att bostadsrättsinnehavaren inte får inrymma utomstående personer i lägenheten om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen. Det finns alltså inget krav på att styrelsen ska få reda på vem den inneboende är. Om men uppstår för föreningen kan bostadsrättsinnehavarens nyttjanderätt av bostadsrätten förverkas vilket kan leda till att bostadsrättsinnehavaren kan sägas upp för avflyttning. Därför kan det vara en fördel att dela med sig av informationen om vem som är inneboende till styrelsen i bostadsrättsföreningen om de frågar men det är inget krav. Bostadsrättsföreningen måste påvisa att men föreligger om problem skulle uppstå.

Tänk på att det föreligger skillnader mellan att ha en inneboende och hyra ut i andra hand. För att hyra ut en bostadsrätt i andra hand krävs det tillstånd av styrelsen enligt 7 kap. 10 § bostadsrättslagen. Skillnaden mellan att hyra ut i andra hand och att ha en inneboende är rådigheten över lägenheten. Det vill säga så måste bostadsrättsinnehavaren ha fortsatt kontroll över lägenheten för annars räknas det som en andrahandsuthyrning vilket kräver tillstånd för bostadsrättsföreningens styrelse.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare