Vad är viktigt att skriva i äktenskapsförord?

Hej, jag och min sambo ska gifta oss i juli och har skrivit ut en mall för äktenskapsförord. Han äger lägenheten vi bor i och tjänar ganska mycket mer pengar så det är på hans initiativ. I de mallar jag hittar är det ofta refererat till bilagor där man ska lista saker det kan uppstå tvekan om. Är det något jag bör tänka på? Jag har en hund och äger bilen, annars har jag inte mycket av värde. Sparar också pengar i ett investeringssparkonto. Annars står det bara "all egendom som var och en av oss har förvärvat före eller förvärvar under äktenskapet liksom all avkastning därav ska vara förvärvarens enskilda egendom, som den andra saknar giftorätt i". Räcker det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga!

Texten i mallen som lyder "all egendom som var och en av oss har förvärvat före eller förvärvar under äktenskapet liksom all avkastning därav ska vara förvärvarens enskilda egendom, som den andra saknar giftorätt i" innebär att precis allting du och din framtida make har köpt själva/fått i gåva ska vara er enskilda egendom. Det betyder alltså att ni inte ska få rätt till någonting som den andra personen ägde sedan innan äktenskapet, sånt ni själva köper under äktenskapet eller sådant som ökar i värde under äktenskapet. Om ni köper någonting tillsammans eller äger någonting tillsammans sedan tidigare ska det självklart fördelas mellan er båda.

Bilagor med listor bidrar till säkerhet

Det du bör tänka på är att uttryckligen skriva vilken egendom som tillhör vem av er om det på något sätt är oklart. Ju tydligare och mer specifikt äktenskapsförordet är, desto säkrare kan ni känna er. Det är alltså bra att skriva att din hund och din bil är din enskilda egendom i äktenskapsförordet. Om ni inte skriver uttryckligen i äktenskapsförord vilken egendom som tillhör vem så kan det uppstå bevisfrågor vid en eventuell tvist angående vem av er som har rätt till viss egendom. Ju fler saker ni specificerar i listor desto säkrare kan ni känna er på vem som har rätt till vilken egendom.

Ni kan ändra äktenskapsförordet när som helst

Det är också viktigt att veta att ni kan avskaffa äktenskapsförordet och även ändra det hur många gånger som helst. Ni kan alltså skriva ett äktenskapsförord nu och sedan efter några år, då förutsättningarna ser annorlunda ut, skriva ett nytt.

Om ett äktenskapsförord skapar en allt för skev fördelning mellan er vid en eventuell bodelning, t ex vid äktenskapsskillnad, så kan maken som får det dåligt ställt begära jämkning av äktenskapsförordet vid domstol eller hos bodelningsförrättaren. Denna jämkning kan även åstadkommas genom ett avtal mellan makarna, under förutsättning att de är överens.

Äktenskapsförordet ska även registreras hos Skatteverket för att börja gälla.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare