FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/11/2018

Vad är reglerna om frigivning, permission och fotboja vid fyra års fängelse?

Hej.

Vi inom familjen undrar över en sak. En familjemedlem är dömd till 4års fängelse. Han har varit häktad sedan den 10 maj 2018. När beräknas han vara ute? Är det efter ett år som han kan ansöka permission? Sista frågan som jag läst lite på nätet och fått olika svar på skulle jag vilja ha förtydligad. Stämmer det att dem sista 6 månaderna får man ha fotboja och vara ute men med viss kontakt med kriminalvården?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För den som är intagen i kriminalvårdsanstalt finns regler i fängelselagen (FäL) och fängelseförordningen (FäF). Kriminalvården har i enlighet med fängelselagen delegerats att ta fram riktlinjer för verkställighet av lagen (15 kap. 5 § FäL). Dessa riktlinjer finns att läsa i KVFS 2011:1 FARK Fängelse (FARK Fängelse). FARK Fängelse är uppbyggd genom att den kompletterar fängelselagen, dels i form av föreskrifter, dels i form av allmänna råd till reglerna.

Huvudregeln är villkorlig frigivning efter två tredjedelar

Den som är dömd till fängelse ska som huvudregel friges när två tredjedelar av straffet avtjänats. Om det finns synnerliga skäl mot villkorlig frigivning ska den skjutas upp. Vid bedömningen av om det finns synnerliga skäl ska det särskilt beaktas om den dömde på ett allvarligt sätt brutit mot de föreskrifter och villkor som gäller för verkställigheten (26 kap. 6 § BrB). Om den villkorliga frigivningen skjuts upp ska det anges en ny tidpunkt för när den dömde ska friges villkorligt. Den villkorliga frigivningen får skjutas upp högst sex månader åt gången (26 kap. 7 § BrB).

Som svar på din första fråga och under förutsättning att den dömde inte missköter sig kommer han att friges efter 2 år och 8 månader (räknat från häktningen, då häktningstiden räknas av). Ungefärligt datum för frigivning blir således omkring den 10 januari 2021.

Normalreglerna för permission och fotboja gäller inte för den som är långtidsdömd

Huvudregeln avseende permission är att en intagen får beviljas permission när minst en fjärdedel av strafftiden avtjänats. Om den dömde missköter sig eller det finns risk för brottslighet under permissionen, eller risk för rymning, kan det göra att permission inte beviljas (10 kap. 1 § FäL).

Fotboja kallas i lagen utökad frigång och får som huvudregel beviljas om minst halva strafftiden har avtjänats. Det krävs därutöver att det inte finns någon beaktansvärd risk för att den intagne kommer att begå brott, undandra sig straffets fullgörande eller på annat sätt allvarligt missköta sig, att den intagne har tillgång till bostad och att vederbörande utför arbete eller deltar i behandling alternativt utbildning (11 kap. 5 § FäL). Sett utifrån er familjemedlems straff skulle han enligt reglerna, i teorin, kunna få fotboja de sista åtta månaderna (vid beräkning av att halva straffet ska ha avtjänats räknas på det verkliga straffet om fyra år).

Särskilda villkor för långstidsdömda

Då er familjemedlem är dömd till fyra års fängelse räknas han som långtidsdömd och det ska beslutas om särskilda villkor avseende anstaltsplacering, permission och bland annat fotboja (1 kap. 7 § FäL). Om så inte redan har skett, kommer er familjemedlem sannolikt inom kort att flyttas till anstalten Kumlas riksmottagning. På riksmottagningen utreds de intagna utifrån intervjuer, observationer m.m. och sedan tas beslut om särskilda villkor. Hur villkoren kommer att se ut kan jag tyvärr inte svara på då det görs en bedömning i varje enskilt fall. Sådant som vägs in är tidigare brottslighet, brottets art och eventuella brottsoffer, missbruk, misskötsamhet i häktet m.m. Det normala är att det beslutas om ett tidigaste datum för permissioner och en permissionsstege.

Permissionsstegen kan innebära att den intagne först måste göra en eller flera bevakade permissioner, därefter eventuellt några permissioner om åtta timmar, någon permission med övernattning och därefter möjlighet till flera övernattningar efter varandra. I vissa fall görs bedömningen att permissioner inte ska beviljas alls. I villkoren kommer även att beslutas om vilka anstalter han får placeras på och när han tidigast får flytta till en lägre säkerhetsklass, samt när och om han får beviljas särskilda utslussningsåtgärder såsom fotboja. Min erfarenhet är att det sällan beviljas någon fotboja för långtidsdömda i de särskilda villkoren.

Villkoren kan ändras, både i bättre och sämre riktning

Om er familjemedlem under sin verkställighet missköter sig kan Kriminalvården besluta om omprövning av villkoren (1 kap. 8 § FäL). En omprövning kan då innebära att datum för tidigaste permission m.m. senareläggs eller att permission inte beviljas alls.

Er familjemedlem kan även själv begära omprövning av villkoren. Om han sköter sin verkställighet väl kan han när han utfört en del av den begära att Kriminalvården ska ändra villkoren. Som redogjort för ovan är det vanligt att fotboja inte beviljas i de särskilda villkoren efter utredning vid Kumla riksmottagning. Däremot är det inte ovanligt att intagna som sköter sig får beviljat även fotboja mot slutet av sin verkställighet efter omprövning.

Sammanfattningsvis kommer er familjemedlem som huvudregel att friges villkorligt när han avtjänat två tredjedelar av sitt straff. I förevarande fall 2 år och 8 månader. Då han är långstidsdömd kommer det beslutas om särskilda villkor avseende anstaltsplacering, permission och utslussningsåtgärder. De särskilda villkoren är hårdare än normalreglerna för permission och fotboja. Min rekommendation är därför att han sköter sin verkställighet väl och när han utfört en del av den begär en omprövning av villkoren om dels permission, dels möjligheten till fotboja.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare