Vad är giftorättsgods?

Hej. Vi har ett hus som vi funderar på att sälja pga våran ålder. Vi står båda på lånet, men amorteringarna har under alla år dragits från mitt konto, min fråga är, måste jag trots dettta dela pengarna vi försäljning till min fru fast jag bevisligen betalat huset själv ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om makars egendom finner vi i Äktenskapsbalken (1987:230), hädanefter refererad till som ÄktB. Här framkommer det att om egendom inte är enskild egendom så är det att anse som giftorättsgods. (7 kap. 1 § ÄktB.) Giftorättsgods är sådant som ska delas lika mellan makarna, vilket främst blir synligt vid en skilsmässa. (10 kap. 1 § ÄktB.)

Vad som anses utgöra enskild egendom kan vara egendom som blivit enskild genom exempelvis ett äktenskapsförord, ett testamente eller en gåva. (7 kap. 2 § ÄktB.) Makar kan under äktenskapet upprätta ett äktenskapsförord där man gör viss egendom som enskild. (7 kap. 3 § ÄktB.)

Sammanfattning

Om huset inte blivit din enskilda egendom genom exempelvis testamente, gåva eller äktenskapsförord är det att anse som giftorättsgods. Detta innebär att det som blir över från försäljningen efter att skulder hänförliga till huset dragits av ska delas lika mellan er makar.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare