Vad är enskild egendom och äktenskapsförord för något?

Jag och mitt syskon har tillsammans (äger hälften/hälften) fått våra föräldrars sommarställe i gåva. Ett gåvobrev har skrivits och godkänts av Skattemyndighets gåvoskattefunktion. I gåvobrevet står det formulerat följande under rubrik Överlåtelseförklaring "Egendomen skall liksom avkastningen därav vara enskild egendom. Mottagaren har dock rätt att genom äktenskapsförord ändra detta förordnande". Jag undrar nu vad den sista meningen innebär? Vad är det man kan ändra genom att skriva ett äktenskapsförord? Och vilken betydelse har det i så fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att försöka förklara vad detta förordnande innebär så kommer jag att förklara ett antal olika begrepp som aktualiseras vid en bodelning mellan två makar vars äktenskap har upplösts för att den ena maken dött eller för att makarna skilt sig. Enskild egendom och äktenskapsförord är nämligen begrepp som aktualiseras om ni någon gång gifter er eller om ni redan är gifta.

Enskild egendom

Jag kommer börja att förklara begreppet enskild egendom. När ett äktenskap upplöses ska den egendom makarna har fördelas mellan dem genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). En bodelning innebär alltså att man bestämmer hur makarnas egendom ska fördelas. Alla som gifter sig kommer som utgångspunkt någon gång behöva göra en bodelning, antingen för att den ena maken avlider eller för att man genomgår en skilsmässa. I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom makarna har är giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Utgångspunkten är att all egendom makarna har innan de gifter sig och tjänar eller på annat sätt får eller köper under äktenskapet blir giftorättsgods. Undantaget är just den egendom som utgör enskild egendom t ex genom äktenskapsförord, förbehåll i en gåva eller testamente (7 kap. 2 § ÄktB). Det är det som skett i ert fall, sommarstugan har blivit enskild egendom genom ett förbehåll i gåvobrevet och därför inte ingår i en bodelning.

Vid en bodelning så lägger man ihop värdet av makarnas giftorättsgods och delar sedan detta lika mellan makarna (11 kap. 1 och 3 §§ ÄktB). Det innebär att om make A har 100 000 i giftorättsgods och make B har 50 000 giftorättsgods och 50 000 i enskild egendom innan bodelningen så lägger man ihop makarnas respektive giftorättsgods. Detta blir då 150 000 som sedan delas på två. Efter bodelningen har varje make då 75 000 kronor i giftorättsgods och make B har dessutom 50 000 i enskild egendom eftersom detta inte ingick i bodelningen. Detta även om make A hade mer giftorättsgods innan bodelningen.

Enskild egendom är såldes egendom som inte ingår i en bodelning när ett äktenskap upplöses. Detta är ekonomiskt fördelaktigt för den som har enskild egendom vid en skilsmässa eftersom den egendomen då inte behöver delas med den andre maken.

Äktenskapsförord

Jag går nu över på begreppet äktenskapsförord. Jag nämnde förut att all egendom makarna har och får är giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom och att den kan bli det genom t ex ett förbehåll i en gåva, vilket är det som skett i ert fall med sommarstugan. Sommarstugan kan dock gå från att vara enskild egendom till att vara giftorättsgods, så att den ingår i en eventuell bodelning, genom äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB). Ett äktenskapsförord är ett skriftligt avtal som båda makarna måste underteckna och registrera hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB). Ett äktenskapsförord är således ett avtal där makar kan reglera om egendom ska vara enskild egendom eller giftorättsgods.

Sammantaget är ett äktenskapsförord ett avtal där makar bestämmer att egendom som är enskild egendom ska bli giftorättsgods och tvärt om.

Sammanfattning

Genom ett äktenskapsförord kan du och ditt syskon alltså ändra sommarstugans status från att vara enskild egendom, vilket innebär att den inte ingår i en bodelning, till att vara giftorättsgods vilket innebär att sommarstugan då skulle ingå i en bodelning, om ni är gifta/gifter er och äktenskapet sedan upplöses.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare