Utländska äktenskapsförord

Hej,

Jag och min flickvän ska gifta oss i Schweiz. Flickvännen är svensk medborgare och är folkbokförd i Sverige. Jag är schweizisk medborgare och bor i Schweiz (har tidigare bott i Sverige och flyttat till Schweiz förra året). Efter giftermålet ska vi båda vara bosatta i Schweiz. Vi ska också skriva ett äktenskapsförord som skall registreras i Schweiz. Min fråga är nu om det schweiziska äktenskapsförordet också gäller i Sverige eller om det vore klokt att registrera ett sådant också i Sverige? Men jag vet i så fall inte om det går att registrera i Sverige eftersom jag inte längre är bosatt i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ert äktenskapsförord gäller i både Sverige och Schweiz vid ert giftermål. Ni får välja vilken stats lagstiftning som ska tillämpas då du är medborgare i Schweiz och din flickvän är medborgare i Sverige. Om ni bestämmer att ert äktenskapsförord, ert avtal, ska utgå från lagarna som finns i Schweiz gäller det. Detta ska då också skrivas in i förordet.
(3§ Lag (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållande)

Om äktenskapsförordet registreras i Schweiz och om ni sedan, av någon anledning, vill ta upp frågan i en svensk domstol kan ni göra det. (13§ Samma lag)

Emma AnderssonRådgivare