Uthyrning av lägenhet när man flyttar utomlands

Hej,

Jag har blivit erbjuden jobb i Norge, men har en hyresrätt i Sverige. Om jag skriver ut mig från Sverige, förlorar jag min hyresrätt då?

Jag är ensam på kontraktet men bor tillsammans med min mamma i lägenheten. Hon skulle bo kvar då, och jag skulle inte hyra ut i andra hand.

Är sugen på att tacka ja till jobbet, men vill inte förlora lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Du undrar alltså huruvida det föreligger juridiska hinder för att ha kvar din hyresrätt när du flyttar till Norge. Jag kommer utgå från att du själv inte kommer att bo kvar i lägenheten.

Uppsägning av hyresavtal

Hyresvärden kan vara berättigad att säga upp ett hyresavtal i förtid på grund av de förverkandegrunder som listas i 12:42 JB. Där finns bland annat förbud mot andrahandsuthyrning som sker utan hyresvärdens samtycke samt mot att sätta annan i sitt ställe (12:42 p.3 JB). Eftersom du inte planerar att fortsätta bo i lägenheten bör hyresvärden således informeras om att din mor istället kommer bo där. Huruvida andrahandsuthyrning tillåts eller inte kan ibland regleras direkt i hyresavtalet.

Slutsats

Min rekommendation är att läsa igenom ditt hyresavtal och kontakta din hyresvärd och förklara situationen, för att inte riskera att hyresavtalet sägs upp på grund av otillåten andrahandsuthyrning.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare